Nov. 21, 2009 Vi är absolut inte lika.

Nej, det första kapitlet handlar inte om naturtro eller religion alls. Det kommer säkert inte de andra kapitlen heller handla om. Istället beskriver författaren t.ex. vad som gör att en demokrati fungerar. Och har jag förstått det rätt, så är det fråga om att man har samma moraltänkande och att de privata och det offentliga ger varandra impulser som överensstämmer i samhället. Om ni förstår vad jag menar.

Jag ska fortsätta läsa...

Dessutom är det ju så, att man vänjer sig vid ett sätt att leva, och man lär sig att så är livet. Och när man sedan möter en helt annan kultur kan man då följdriktigt känna sig främmande och göra allvarliga misstag av misstag. I dagens DN berättar den ryske författaren Dmitrij Gluchovskij, född 1973 i Moskva. Han studerade i Israel och Tyskland, arbetade i Frankrike men flyttade hem för att han tyckte det var så tråkigt och välordnat i väst. Allt gick så enformigt enligt regler. Det fanns inga genvägar. Som i Ryssland, där är allt kaos, och det är så mycket roligare. (Där man kan påverka allt med mutor). Och så är det också ofta tvärtom. Jag t.ex. skulle aldrig frivilligt bosätta mig i Ryssland, eftersom jag vill planera och fundera på bästa sättet att agera och få saker att bli som jag vill men: enligt våra regler.

Och här har vi också en av skillnaderna mellan en est och en ryss. Esten är som vi, trots så många år av beroende av Ryssland.

Sedan tror jag att man kan rucka på överensstämmelsen i tänkande och regler litegrand. Jag tror att den ”politiska korrektheten” är en följd av följsamhet. (I dag skojar jag bra med orden)

Lördagskväll. Det är faktiskt dags att gå och sova!

Trackback
RSS 2.0