April 19, 2010. Hemma igen.

Det skulle kunna bli en bra deckare. Jag skriver "Nu ska jag gå och duscha och sedan fortsätter jag skriva." Och sedan blir det inte mer. En privatdeckare försöker hitta stället vi var på, men det är inte lätt. I Estland finns många gästhem och hotell. Ja, sedan kan ju vad som helst hända i det här mystiska landet som alla har så många märkliga åsikter om.


Nu är jag ju här. Hemma i huset. Allt har gått bra och vi har fått så många nya intryck, men jag måste sortera allt i mitt stackars huvud.

Det är mycket vått i markerna! "Jõgi" är ett lite svåröversatt ord. "Flod" är för starkt, "å" är ofta för litet. Men just nu är inte "flod" så dumt. Vi såg flera hus som var i farozonen för att bli vattenfyllda. När vi bodde i Abja turistgård hos de jättetrevliga Tõnissons, då såg vi bilder på hur deras hus varit fyllt med vatten en decimeter upp på väggarna. Vi har varit där tidigare med lärarna i Fredrika gymnasium, och redan då upptäckte vi vilka fantastiska värdar de var. Ilmar  Tõnisson är en stor musiker i Estland. Han visade bilder från olika konserter där han dirigerat, och vi fick en bok om honom, skriven av en elev, om jag minns rätt. Fru Tõnisson var musiklärare i grundskolan. Förra gången spelade de och sjöng för oss. Den här gången spelade Ilmar munspel. Ja, alla var helförtjusta i dem och deras ställe, och jag tyckte minsann att jag hörde Raimo bokade en natt i augusti på gården!

Jag hoppas jag kan hålla mitt löfte att skriva lite mer i morgon!

Trackback
RSS 2.0