Jan. 23, 2010. Har Estland någonsin haft rätt i vänsterns ögon?

 

Jag hittade en Axess från april 2009 och har läst en artikel om multikulturella utmaningar. Där sägs i ingressen: Både inom vänstern och högern anser man att individen bestäms av sin kultur och bara kan förverkliga sig inom dess ramar. Då känner jag, att det inte är det jag har menat när jag talat om kultur. Det är bara struntprat, för att vara ärlig. Självklart kan man leva och må gott i en annan kultur än den man är född i; känslan avgör det.

Artikeln är skriven med Danmark som utgångspunkt av Jens-Martin Eriksen och Frederik Stjernfelt.

En annan märklig mening är att det på -70-talet hette på vänsterkanten ”Ett förtryckt folk har alltid rätt.” På vänsterkanten? Men alla små förtryckta folk i Sovjet då? Jag förstår ingenting.

Har Estland någonsin haft rätt i vänsterns ögon?

De talar om att kulturalismen har antagits av både höger och vänster, men på olika grunder. Där högern menar att etnopluralismen innebär att alla folk har rätt till sin egen autonomi på sitt eget territorium, vilket betyder att en invandrare antingen måste assimileras fullständigt- med allt som därtill hör från religion till kokkonst- eller också resa tillbaka till sitt eget hemland. Vänsterns tankar är mer kända, både i sina radikala, antidemokratiska varianter och de mer demokrativänliga som tänker sig en kompromiss mellan multikulturalism och (social-)liberala idéer. Jag säger bara: Välkommen till Estland. Ja just det. Här finns flera olika kulturer parallellt. Men ingen sida har gett upp sin kultur. När det gäller skolorna har kanske Estland t.o.m. varit för liberalt. De ryska skolorna har haft sina egna historieböcker, och på så sätt kunnat sprida felaktiga ”sanningar” till den ryska befolkningen i landet. Detta har gjort att det blir svårigheter att förstå varandra. Här finns också ryska kyrkor. Och jag har sett på nätet att svenskar har beskärmat sig över att inte ens reklamen finns på ryska. Jo, naturligtvis finns den på ryska. Estniska affärsmän inser självklart att det måste finnas rysk text också; det ökar försäljningen. Och ryska affärsidkare har självklart sin reklam på ryska. Och esterna kräver absolut inte att ryssarna ska kunna allt från religion till kokkonst på estniskt vis. Nej, för att få estniskt medborgarskap krävs grundkunskap om den estniska historien och grundkunskap i estniska. Allt för att nå förståelse i landet. Under sovjettiden skulle den estniska kulturen bort. Bort! Alla skulle tala ryska och det estniska skulle alltså glömmas. De har lyckats med mindre finsk-ugriska folk vars områden ligger inom den ryska regionen. Och det är just det som jag anser är en förlust. Visst är det roligt att se specialiteter i det landet man besöker? Och Unicef uppmuntrar det nuförtiden, när man kulturmärker vissa företeelser som t.ex. Sångfestivalen i Tallinn, och nu senast jojken i Norrland. Jag kommer ihåg när jag i skolan läste om att samerna gjorde om psalmerna, så att de liknade jojk. (Då gillade inte svenskarna det, och tänkte sig att utrota den kuklturen.) Det skulle jag vilja höra.

Det jag vill säga om kultur är, att det är oerhört intressant med olika folkliga kulturer. Det är underbart att det fortfarande existerar olika kulturer i världen, och de finsk-ugriska folken är en grupp som i vissa fall har lyckats behålla sin egen kultur, och i andra förlorat den.

 

Min uppfattning är också att den igenkännbara(!) kulturen ger trygghet. Jag vet vad det betyder om någon gör på ett visst sätt, eller säger något speciellt.

 

Det värsta är att om man har sådana synpunkter kan utmana andra att kalla en fascist eller rasist. Det är så oerhört lätt att smutskasta med konstiga värderingsord när man har en åsikt som skiljer sig. Eller om man vill missförstå.

Jag har sagt det förr. Jag säger det igen: En nyfiken respekt inför andra människor är den bästa attityden.

 







Här levde en gång ett folk i sin kultur. Ingermanländarna. Deras område är nu införlivat med Ryssland och människorna finns nu bl.a. i Ryssland, Finland, Estland och även Sverige.
Trackback
RSS 2.0