Juli 7, 2010 Slavjanski Svet 2010

Vilket åskväder! Mitt på dagen i dag. Det var så skönt. Jag kände att det började bli kvalmigt igen, svetten rann i ansiktet. Och så kom det. Härligt. Mina stackars plantor jag satt runt björken hade nästan vissnat utan att jag tänkt på det. Efter det här regnet  hoppas jag att de överlever.
I Tallinn var det ett sådant ösregn, att det gick knappt att köra bil eftersom man inte hade någon sikt.

Annars går konjunkturen uppåt. Exporten ökar; köpkraften har stigit med 3,5 %.

Den gamla träkyrkan på Naissaar, Nargö har brunnit. Det var tre ryssar som tände eld på den. En skådespelartrupp upptäckte elden och larmade brandkåren. Tack vare dem räddades unika målningar från förintelse. Kyrkan byggdes 1934 under frihetstiden.

I Estland har en sommarskola anordnats för ryskspråkiga barn boende i Estland. Det fungerar som en barnkoloni med lekar och undervisning.  Ett jättebra initiativ för att tidigt lära barnen landets språk och seder.

Nästa sångfestival i Tallinn kommer direktsändas till USA. Vid ett besök i dag förhandlade man om den viktiga festivalen, som är av stort intresse i USA.
Jag minns ryskan som intervjuades i Aktuaalne Kaamera under sångfestivalen i år,  som sa: "Detta är en estnisk angelägenhet. Den intresserar inte oss." Det lät så negativt, tyckte jag. Nu ser jag, att det varje år är en stor slavisk fest i Jõhvi i norra Estland. Slavjanski Svet 2010 heter den i år.


Tävlingsprogram:

Festivali Slavjanski Svet spordiprogramm

Aeg: 10.07.2010 12:10 - 10.07.2010 17:00:00
Korraldaja: Aleksandr Komšin

Jõhvi park.

  1. 12.10 – 13.00 -  nooleviske võistlus
  2. 12.10 – 13.00 – konkurss "Nöör"
  3. 13.00 – 14.00 – petangi asetusvõistlus
  4. 13.00 – 14.00 – konkurss "Koti viskamine"
  5. 14.00 – 15.00 – konkurss "Vankriratta veeretamine"
  6. 14.30 – 15.00 – sangpommi (24 kg) tõstmine (1 min)
  7. 15.00 – 16.00 – konkurss "Kolme peale"
  8. 16.00 - 17.00 – kõiel kõndimine

Fråga inte mig vilka alla tävlingar det är. Men det här tror jag att de ska tävla i:
1. Pilkastning.
2. Kanske är det dragkamp.
3. vet inte
4. Kanske är det säcklöpning, men med "snärt".
5. Tävling i kärrhjulsrullning.
6. tyngdlyftning 24 kg, 1 min.
7. Tävling: Tre huvuden??
8. Gång

Men det är också uppträdanden av kända artister och grupper, barnfest och mycket, mycket mer. Ryssar, vitryssar, ukrainare, polacker, professionella och folkgrupper och många fler artister.

Det är alltså en mycket stor fest för de estländare som räknar sig som slaver.

Trackback
RSS 2.0