Juni 26, 2010 Är nu helt förstummad över hur snabbt esterna har kommit igång med handel och sin kultur.

Vi tog en tur till Rakvere i dag för att handla. På vägen passerade vi Bondens torg i vårt centrum. Vi köpte: härlig surdegsbakad limpa och eget tillverkat smör bl.a. Vad skönt att de finns!

Ants är jättetrött av all smärta som han har med bältrosen och jag kände mig på förmiddagen nästan som innan jag var hjärtsjuk, och så tappade jag en burk med frysta tranbär på golvet. Sedan var allt som vanligt igen.

Rysslands inrikesminister är här. Det var han som kom för att göra något åt de långa köerna i Narva. I dag var han med sina värdar vid minnesstenen för dem som stupade i frihetskriget 1918-1920. Han var också på Tallinns krigskyrkogård och la en krans vid Bronssoldaten. Jag vet inte om esterna var med då också.

I nyhetsprogrammet i 2:an, Sommarreporter, såg vi en intervju med en man från Kanada. Han är värd 14 miljarder EEK och har 56 000 anställda. Hans föräldrar flydde från Estland 1944, hamnade i ett tyskt läger, men kunde efter krigsslutet emigrera till Kanada. Han upprätthåller inte det estniska språket eller den estniska kulturen, men framhåller alltid att han är est. Första gången han kom efter kriget blev han chockad över landets eländiga tillstånd, men är nu helt förstummad över hur snabbt esterna har kommit igång med handel och sin kultur. Och så tycker ju vi också.

 

Det är faktiskt inte så kul nu när internet fungerar så dåligt. Reparatören har ändrat sig nu, och ska försöka komma på måndag istället för på onsdag. Det hoppas vi på. Just nu finns inte ens vårt nätverk på listan. Solen skiner och det borde inte vara något problem!

Jag får gå hit till datorn och försöka lite då och då.

Trackback
RSS 2.0