Juni 3, 2010. I Kongi där farmor är född.

I dagens Mitt i naturen visades hur tre lodjur flyttades från en viltpark i Sverige till en i Litauen, med syfte att rädda lodjursstammen där.

Vi fick se en resa genom Litauen, och den naturen påminner så mycket om naturen i Estland. De berättade om alla vilda djur som finns i landet, och visade bilder på storkar och deras bon.

 

Då tänkte jag på att vi inbjöds att komma till ett stort naturområde i Estland, inte så långt från där vi bor. I Kongi, där Ants farmor är född. Där röjde sovjeterna bort alla hus för att göra ett militärt övningsområde. Det hus där Ants farmor, Anna Lowiisa föddes är nerbränt, liksom många, många andra hus. En förödmjukande ersättning betalades i bästa fall. Ett hus finns dock kvar. Det ligger alldeles för sig själv vid kanten av övningsområdet. Förra våren körde vi förbi det huset. Det var Ants, Hanno och jag. Just då var det översvämning på bilvägen där den går över en liten bro. Vi stannade och Hanno klev av och gick fram till huset och knackade på. En dam öppnade. Och så berättade hon sin historia!

När ryssarna hade bombat Narva, så grundligt att nästan inga bostäder fanns kvar, då blev hennes mammas familj beordrad att flytta till just det här huset i Kongi. Och som vanligt på den tiden var det bara att göra så. Och sedan blev familjen kvar. Hon hade gått i den skola, som inte längre finns i Kongi, samma skola som Anna Lowiisa hade gått i. Hon berättade mycket mer, men just nu kommer jag inte ihåg. Men. Det intressanta var, att runt hennes hus finns alla de vilda djuren. Att det var översvämning berodde på att bävrarna ätit och gjort att det smala röret som vattnet skulle passera igenom var fyllt av ”matrester”. Dessutom finns där björnar, vargar och älgar. Massor av olika fåglar och andra mindre farliga djur. ”Kom i sommar när jag är ledig och min mamma är här, så ska ni få se, och så kan mamma berätta för er om oss.”

 

Jag gick och längtade förstås, men först kom vi inte iväg, och sedan blev jag sjuk. Men jag hoppas. Jag hoppas så innerligt, att vi åker till henne denna sommar istället. Hoppas hon inte glömt oss.

 

I morgon är det Estniska Flaggans Dag. Alltså inte nationaldag, utan en dag när man firar den estniska flaggan, som först var en studentflagga i Otepää och sedan valdes till den nya statens symbol.

 

Den 5 juni är det viktiga tävlingar i Väike Maarja. För det första är det en stor motocrosstävling, där den fantastiske, framgångsrike unge mannen Indrek Mägi medverkar. Alla förväntar sig stora resultat av honom, han tävlar ju i världseliten. Och så råkar han vara Hannos barnbarn.

 

Dessutom är det uttagning av det lag som ska medverka i VM-tävlingen i Finland i sommar i Kvinnobärning. En intressant sport, där det gäller för mannen att ta sig fram i besvärlig terräng med en kvinna hängande på sig. I den här tävlingen var Indreks mamma framgångsrik i sin ungdom för ett par år sedan.

Tävlande par i Kvinnobärning.

 

Trackback
RSS 2.0