Aug. 17, 2011

Dagen har varit varm och lite jobbig, men kvällen är precis lagom sval och det är skönt att sitta ute och njuta. Och det tyckte vår släkting också, som kom och hälsade på. Vi pratade mycket om tider som gått.

”Vi i min generation har alla mycket ryskt inom oss. De tog allt från oss både fysiskt, psykiskt och materiellt, och även om vi verkligen försöker, så är vi stympade. De yngre kommer inte ihåg den tiden, de vill inte heller komma ihåg. Nästa generation, de små kanske ändå blir mer hela som människor. Jag hoppas det.”

 

Hon arbetade på apotek under ockupationsåren, dvs. hela hennes vuxna liv. Nu är hon gammal och pensionär. ”Vi hade ett särskilt lager på apoteket. Under disken. Jag  fick själv bestämma vilka som skulle få de där speciella medicinerna."

"Nära vårt apotek fanns KGB-centralen på Pagarigatan. KGB-männen blev också sjuka och behövde medicin. Chefen där brukade komma till mig då, och jag gav honom ur det gömda lagret. - Ni måste förstå att det inte var som på frihetstiden, och inte heller som det är nu.- En dag sa KGB-chefen att om jag fick en inbjudan utomlands skulle han se till att jag fick resa. Det var mycket speciella regler för vilka som fick åka utomlands. Man skulle tillhöra Partiet förstås, men det brukade inte räcka. Jag var inte partimedlem.

Jag fick en dag ett brev från en släkting på Nya Zeeland med en inbjudan. Jag visade KGB-chefen brevet, och han såg till att jag fick de rätta pappren och kunde åka. 1975. Det var fantastiskt och unikt. Jag fick tillstånd att resa omkring i Australien, men inte gå in på Estniska Huset där. När jag kom hem sa han först, innan jag hade sagt något: Bra! Du gjorde som vi sagt. Du var inte på Estniska Huset. Säg till om du vill resa någon annan stans. (Naturligtvis hade de spioner på alla Estniska Hus över hela världen. Det har jag hört från Stockholm också.)

 

Rae-apoteket vid Rådhusplatsen i Gamla Stan.

Efter en tid fick jag resa till Sverige tillsammans med en grupp agenter. Inte ville jag bo på hotell och känna mig övervakad, så jag fick tillstånd att bo hos en släkting i Södertälje två nätter. Det var absolut inte tillåtet för resenärer från Sovjetunionen, men jag fick. Tjänster och gentjänster... Det handlade om det i Sovjetunionen hela tiden. Och när jag hade gäster från utlandet fick jag tillstånd att ta dem till olika platser i Estland, vilket också var förbjudet. Villkoret var att de skulle vara tillbaka på hotellet kl 24.”

(Ja, jag kommer själv ihåg att när vi var i Tallinn 1978 fick vi inte lämna staden utom för ett besök i Pärnu med dem i gruppen som ville följa med. Tyvärr blev det inget av med den resan eftersom båten som skulle ta oss tillbaka till Stockholm hade gått på grund; den ryske kaptenen hade arit berusad. ”Nu måste ni väl spara era pengar så ni kan betala hemresan,” sa vår svensktalande KGB-guide. Att resebyrån skulle stå för de extra kostnaderna var helt uteslutet i hennes värld. Men de gjorde det, vi var ju svenskar allihop, och resebyrån fanns i Stockholm.)

Vår släktings mormor bodde i Valga och var ortodoxt troende. Det betydde att de var i kyrkan varje gudstjänst och alla stora helger. Och trots att jag vet att många ester  valde att under tsartiden utbilda sig till präster i den ortodoxa kyrkan för att få utbilda sig över huvud taget, så är de inte fullt accepterade av ester med luthersk tro. Vissa ester besöker ortodoxa kyrkan med stor tvekan, andra gör det absolut inte,” avslutade hon.

 

 

Valga ortodoxa kyrka.

Valga är den staden i söder som delades mellan Estland och Lettland efter frihetskriget.

…..

Den 20 augusti är det, som ni redan vet, stor sångfest i Tallinn för att fira 20 års frihet.

Inte riktigt som den estniska flaggan utan gammelryssarnas egen version.


Den 21 augusti är det fest i Kalaste och Mustvee, gammelryssarnas orter. De firar också 20 år av frhet! De har levt så länge i Estland och varit med om både uppvaknandet under slutet av 1800-talet och frihetsåren 1920-1940. De är som ester fast de talar ryska (och estniska). Ungefär som setu-folket.

Övriga ryssar är med och firar, eller, om de är sovjettrogna, går de och gömmer sig dessa festdagar..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0