Aug. 24, 2011 Han hade sagt att han skulle skjuta den som försöker överfalla Estland.




Victoria, döpt av Ilon Wikland.

Har ni förresten sett hur fin min blogg blivit? Hon är duktig, Alexandra!

 

Ja, nu är vi i Sverige igen.

I bilen på väg till båten i går hörde vi att en skandal seglat upp i Tallinn. Mart Laar hade gjort ett uttalande, som upprört. Han hade sagt att han skulle skjuta den som försöker överfalla Estland.

Det var inte vackert sagt. Jag förstår att det kan låta skarpt i många öron. Men jag förstår honom. Hera Kaitseminister, maa saan aru! (Herr försvarsminister, jag förstår).

Ibland tar känslorna över. Och det är det magiska: Så här lång tid fick de förra gången, och hela tiden har Ryssland kritiserat Estland. Esterna lämnas inte i fred. Det är självklart jobbigt.

Jag måste få slå fast att just den tanken måste alla förstå att den kan komma. ”Vi vill inte vara med om samma helvete igen!” Helt enkelt.

Statsministern har sagt att ministrarna i hans regering tar själva ansvar för vad de säger.

 

Trackback
RSS 2.0