Maj 6, 2011. Några nyheter.

Jag tittar, söker och undrar. Jag blev så tveksam till Alvin Isberg. Jag fann hans bok om mellankrigstidens Estland så tendentiös. Nu har jag i alla fall hittat Alvin Isberg på nätet till slut. Rahvusarkiv skriver om eestirootslane Alvin Isberg (1918–1991) - estlandssvensk alltså. Han finns omtalad på:  www.ra.ee/public/TUNA/Artiklid/.../3/2002-3-Arvustused_lk132-141.pdf
Jag skrev ju tidigare att man ska ifrågasätta det som skrevs om Sovjetunionen före augusti 1991 eftersom arkiven var begränsat tillgängliga för forskning, vilket är sorgligt med tanke på alla böcker som denne man har skrivit om Estland. Dessutom finns böckerna att köpa fortfarande, så hans forskningsresultat sprids. Jag hoppas jag ska hitta de mest riktiga uppgifterna om dessa tider så småningom.

Så några nyheter från Aktuaalne Kaamera: Tartu har råkat ut för problem. Koalitionen mellan IRL, Reformierakond och Keskkerakond  har spruckit. Reformierakond säger att det är alldeles för bråkigt, det går inte att samarbeta. Suskman i Keskkerakond säger att det är inget allvarligt som hänt. IRL i sin tur menar att det är osäkert hur det blir i fortsättningen.

Några poliser blev kallade till ett hus någonstans i Estland. De visste inte att problemet var större än det först verkade. Därför hade de inte skottsäkra västar på sig. De blev emellertid beskjutna och en polis skadades så svårt att han senare avled på sjukhus. I huset hittades vapen och sprängämnen som smugglats in i landet. Sju ryssar arresterades. En far och hans son var två av dem.

Estniska konkurrensverket har protesterat mot att Tallinns stad vill höja priset på vatten 3½ %. Vattenverket försvarar sig med att de gjort stora investeringar och vattnet har högre kvalitet än det krävs. Konkurrensverket menar att de ska ha räknat på utgifterna. Priset måste vara rimligt för invånarna!

I Tallinn kommer det snart vara nya spårvagnar på gatorna. Staden har köpt nya gröna vagnar som ska ersätta de 25 år gamla vagnarna som rullar nu.
Premiärminister Ansip sa att människor tycker att kvaliteten på kollektivtrafiken är så låg, att de många gånger avstår från den.




Trackback
RSS 2.0