Okt. 3, 2011 "Svenskar och ester valde att bo på olika marker".

Just nu fick jag veta att man hittat kvarlevorna efter en amerikansk pilot i Vietnam och identifierat honom. Mina tankar går direkt till fru Kommendant och hennes familj, som levde tillsammans med min Ants och hans familj i Geislingen, och som bosatte sig i New York på 1950-talet. Herr Kommendant och Ants pappa arbetade tillsammans redan under flykten och fortsatte med det i USA. Herr Kommendant skapade betong som står emot jordbävningar och används flitigt numera. Deras son Jüri kallades in som pilot under Vietnamkriget och kom aldrig tillbaka. Hans mor kunde aldrig acceptera detta utan dukade alltid middagsbordet med en tallrik till honom också. "Han kan ju komma när vi sitter och äter, och då ska han veta att vi har tänkt på honom också."
Jag vet inte om vi kommer få veta vem den döde är, men jag kan inte tänka mig att fru Kommendant fortfarande lever. Jüri flydde från ett krig  som liten pojke och dog i ett annat som ung man.
.....

I Postimees läser jag att den svenske skidskytten Mattias Nilsson slutar på grund av hjärtproblem.

.....

Tidningen för estlandssvenskarna, Kustbon, blir bara bättre. Jag ska kommentera några artiklar från den.
Först är det en spalt som heter
"Svenskar och ester valde att bo på olika marker".

När det gäller svenskarna har Maja Hagerman berättat i en bok: Försvunnen värld, om upptäckter som gjorts i Uppland nyligen. Uppland är mycket flackt. Landhöjningen under järnåldern gav stora landsvinster åt befolkningen som lärde sig använda de nya markerna. Bl.a. betade korna på de sanka strandängarna. Med den kunskapen i bagaget flyttade några av dem över Östersjön och blev estlandssvenskar.
Esterna däremot hade ju kommit nomadiserande från Uralbergen. När de senare blev bönder valde de den bästa jorden i området, naturligtvis.

Därför blev det så, att svenskarna fick de sämre, steniga jordarna i kustområdena, men samtidigt fick de goda ängs- och betesmarkerna och fiskevatten. Antalet kor var större på de svenska gårdarna än på de estniska. esterna arbetade mest med åkerbruk.

Sådant tycker jag är intressant kunskap.

Och så binder man ihop det med sådant jag tidigare berättat om. När estlandssvenskarna flytt och ryssar och kommunister flyttat in i gårdarna visste de ju inte hur man skulle sköta en så stenig jord. Det kom direktiv från Moskva att man skulle ploga djupt i marken för den bästa skörden. Det blev inte så. De förstörde jorden. Så går det när man tar bort dem som kan något.
Eller den estniske familjen som aldrig varit på sjön när de tvingades iväg på flykt över Östersjön i en mindre båt och med en kompass som hjälp för att hitta rätt. De hittade rätt.
.....

Här är ett positivt inslag från Rapport signerat Hasse Svens. Det handlar om estlandssvenskarna, men är otroligt kort. Man kan inte berätta så mycket på drygt 2 minuter,.

http://svtplay.se/v/2507904/manfreds_gard_togs_ifran_honom

.....

Trackback
RSS 2.0