Okt. 6, 2011 Vi är lika varandra, vi människor.


Rudyard Kipling skaldade:
"Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två."
Så sa prästen till oss när vi vigdes. Det var så främmande för mig, att jag slutade lyssna på honom sedan. Det Estland jag då bara hade hört berättas om kändes verkligen inte särskilt olik Sverige. Jag förstod inte att prästen trodde att jag gifte mig med en ryss, eftersom det stod i passet att han var sovjetrysk medborgare.

Kjell Albin Abrahamson ger oss fortsättningen på dikten som egentligen handlar om England och kolonierna:
Men ej finns öst och ej finns väst,
ej gräns, ej ras ej blod,
där tappra män stå mot varann med hjärtat fullt av mod.

Vi är lika varandra, vi människor.

Europa var så upptaget av sig självt att de inte tog emot öststaterna som kom fram ur röken efter Sovjetunionens fall. Nobelpristagaren C Milosz sa: Vi i öst kände till namnen Auschwitz och Bergen-Belsen, men väst lärde sig inte Kolyma, Vorkuta, Katyn.
Jag tror att vi känner till Katyn numera eftersom det var på väg dit som den polske presidenten och flera regeringsmedlemmar omkom i en flygolycka.
Katyn är ett gott exempel på de sovjetiska lögnerna, som var vardagsmat för invånarna.  I Izvetia 6 november 1988 stod det: att den sovjetiska regeringen hade beslutat att resa en sten till minne av de "polska officerare som ... i ett koncentrationsläger nära Katyn ... sköts av fascisterna 1943 när vår arme ryckte fram." Ska man följa tidningens logik och den sovjetiska regeringens tideräkning begravdes alltså de polska officerarna innan de sköts. Ganska ovanligt: först begravning (1939) och därefter avrättning (1943)!!??
1939 var de samarbetspartner: Stalin och Hitler, som ni säkert minns.

Jag har ofta tänkt att vid det stora mötet i Jalta med Stalin, Roosevelt och Churchill var det tre sjuka människor som avgjorde världens öde. Stalin var defekt rent mentalt, Roosevelt var dödssjuk och Churchill var gravt alkoholiserad. men Kjell Albin A. har läst protokoll och kommit fram till att det är värre än så. Roosevelt sov under de förberedande förhandlingarna!  Han skriver så bra: Man äcklas vid tanken, där satt tre gubbar som av varje ansvarsfull förälder inte ens i tio minuter skulle anförtros uppgiften att vara barnvakt och avgjorde Europas öde och framtid - och den amerikanske presidenten kunde inte ens hålla sig vaken.

Jag kan också tillägga att det var samma lögn som gällde beträffande den nästa totala utbombningen av Narva. Länge hävdade Moskva att det var tyskarna som bombat sönder stan; jag tror att de nu fått vika sig för sanningen att det var Röda armén som gjorde det. Men helt säker är jag inte, de ryska historieböckerna är så märkliga. Jag har berättat om den unga ryska guiden vi hade i Narva som hävdade att Narva nu är ockuperat av esterna. Det lärde hon sig i sin gymnasieskola i Ivangorod. Under 1990-talet kunde man ganska lätt få passertillstånd över bron mellan Narva och Ivangorod, så de ryska ungdomarna gick i skola i Ryssland på den tiden.

Apropå mord under "den stora terrorn". 1937-1941 omkom 1 miljon politiska fångar i fånglägret i Koluma, dvs 17 000 i månaden i fem års tid. I ett fångläger. Det talas det aldrig om!

Trackback
RSS 2.0