Okt. 8, 2011 En kultur som kommer försvinna.

Såg ni Rapport i dag? Jag måste ändra mitt sätt att tänka, förstår jag när jag ser och hör att dagens Grekland är likadant som ockupationens Estland. Man måste betala mutor till läkare, myndighetspersoner och andra. Jag ska i stället säga att Estland numera är nordeuropeiskt. Visst förekommer mutor, men inte mer än i Sverige.

.....
I dagens Postimees skrivs det om en kultur som kommer försvinna.

Det gäller området vid flygplatsen som ska rensas upp. Jag har tidigare skrivit om det.
Hit flyttade många ryssar som invandrade under 1960-talet; de som inte hade råd att betala (de låga) hyrorna i något av alla de hyreshus som fanns eller byggdes i staden Tallinn.

Så här "fint" område finns vid den pampiga flygplatsen.







I mina ögon är det inte riktigt människovänligt. Man kan tycka att det är bra att de får nya ställen att bo i. Så tänker inte alla som bor där. De gillar läget. De begär inte mer. Det här är deras eget.


.....

Det är riktigt roligt. Det är verkligen så, att Kjell Albin har precis samma känslor för Polen som jag har för Estland. Men när han skriver om hur dumma svenskarna är, ungefär som jag brukar göra, då blir jag upprörd och känner hur jag intar försvarsställning. Svenskarna är inte dumma. Jag måste le åt alltihop.

Vad skriver han då? Varför är svenskarna "dumma". Redan i början av 1900-talet fram till första världskriget kom polacker till de skånska betesfälten som säsongsarbetare. Mestadels var det kvinnor i åldern 18-30 år. I Sverige kallades de för galizier. Efter att så många svenskar utvandrat till Amerika behövdes verkligen dessa gästarbetare. I Skåne visste man egentligen inget om dem "De är väl zigenare." gissade man. De polska arbetarna arbetade betydligt hårdare för att tjäna lika mycket som svenskorna. Blev en ogift polska gravid utbetalades inte lönen!
Svenskarna hade en nedlåtande syn på polackerna, enligt Kjell Albin.


Det gäller också hur vi beter oss mot polacker i allmänhet! Vi har tydligen alltid behandlat polackerna sämre än t.ex. ester och letter. När de kom som flyktingar till Sverige efter liknande helvetiskt traumatiska händelser fick flyktingarna från Baltikum uppehållstillstånd medan polackerna och de statslösa bara fick stanna tills vidare. De fick en tids vistelse i vårt land, men skickades sedan tillbaka till det kommunistiska landet Polen.


De skickades tillbaka till det kommunistiska Polen hösten 1945. Den socialdemokratiska Malmötidningen Arbetet meddelar den 5 oktober 1945 "Glada polacker återvänder hem i god kondition".... Polackerna och de polska judarna sjunger "uppfyllda av tacksamma känslor" såväl den polska som den svenska nationalsången. Leverop utbringas och en polska förklarar att de aldrig kommer glömma de svenska insatserna. Reportaget är genomsyrat av svensk självgodhet. (reportage i Dagens Eko den 6 oktober)
Reportern intervjuar byråchef Ögren och frågar vad polackerna egentligen tycker om att bli hemskickade. Den svåraste frågan till honom är hur de polska judarna uppfattar att skicks tillbaka,
"Inte i första hand angelägna att komma hem."

Reportern: Det är ju en ganska svår följdfråga detta med motsättningen mellan judarna och polackerna som vi kanske går in på här."
"Ja" avbryter byråchefen och frågan faller död ner på marken.


Svenskarna visste att de skickade tillbaka de polska judarna till pogromer och förföljelse.


Kjell Albin besöker också den stad i Polen där minst fyrtio judar stenades till döds av en polsk folkmobb utan att polisen ingrep. Detta hände i fredstid den 4 juli 1946!


Jag måste göra ett tillägg från sidan:http://perenn.com/om-polacker-judar-och-en-blombukett
År 1968 anstiftade de kommunistiska ledarna en officiell pogrom. Den krävde inga dödsoffer, men människor av judisk börd fråntogs sina arbeten, sin mänskliga värdighet och tvingades att flytta. Kampanjen var ett led i inre fraktionsstrider inom kommunistpartiet, men fick svåra följder för landets kvarvarande judar. Allt organiserat judiskt liv upphörde, synagogor stängdes och begravningsplatser skändades.



Judiska begravningsplatsen, Warszawa, 1993.

Det är klart att jag förstår hans upprördhet. Svenskarna handlade så fel. Det är verkligen en skam det som beslutades och fullföljdes i vårt land. Kanske kan vi inte sätta oss på våra höga hästar och döma ut andra länder innan vi gjort upp med vår egen historia.

Jag hoppas ni minns hur den judiska befolkningen levde i Estland under den estniska självständigheten, medan esterna ännu fick bestämma själva. Judarna hade autnomi med samma rättigheter som den övriga befolkningen. Det var inga restriktioner alls vad beträffar yrke eller resor eller någonting alls. Trots detta är esterna klassade som nazister/fascister av kommunister, judar och andra. Men: jag måste påminna om att när den nya judiska synagogan invigdes i Tallinn nyligen var flera judiska digniteter där bl.a. president Shimon Peres. Det var en manifestation från det judiska folkets sida: Estland är inte och har aldrig varit judefientligt.
Trackback
RSS 2.0