April 19, 2012 “Och blir det bara 10 % av människorna kvar, men alla är kommunister, då har jag vunnit!”

Jag trodde jag ordnat problemet med skriften på min blogg, men i dag kom det tillbaka. Jag får kämpa mera!
 
 
Nehej! Jag fick bakläxa. Det var fel det jag skrev om Lenin i går. Hanno var mycket bestämd på den punkten. Det enda. Absolut det enda, som Lenin arbetade för, det var världsrevolutionen. “Och blir det bara 10 % av människorna kvar, men alla är kommunister, då har jag vunnit!” Det var hans mänskliga, vackra livsåskådning!
 
.
Ferdinand Johann Wiedemann.
I dag var det språkkonferens i Väike Maarja. Wiedemannkonferensen.
 

 
Grammatiken.

 
Ferdinand Johann Wiedemann föddes i Haapsalu 1805 och dog i S:t Petersburg 1887. Han hade svensk-tyska föräldrar. Han var balttysk språkforskare och gav ut en estnisk grammatik 1875, på tyska!


 
Mari Tarand.
Hans betydelse för det estniska språket är stort och varje år utses en pristagare som arbetar i hans anda. I dag var det Mari Tarand, som tilldelades utmärkelsen. Hon arbetar på estnisk radio och har språkprogrammet  «Keelekõrv» /språköra, «Keeleminutid»/språkminuter m.fl. program. Hon diskuterar där språkets uppbyggnad och dataspråket. Hon har intervjuat estniska konstnärer och författare och diskuterat språkliga frågor med dem.

I dag höll hon ett anförande om sin uppväxt och det språk hon fått där hemma. Föräldrarna talade två olika dialekter, och det innär att det språkligt fanns flera olikheter i hemmet.

Programmet fortsatte med en gymmnasist som hade gjort en undersökning om hur hennes skolkamrater uppfattar gamla uttryck. Det var många missförstånd av den gamla estniskan och ibland rent dråpliga resultat hon kom fram till, och jag är säker på att det skulle fungera likadant i Sverige. Språken förändras.

Därefter planterade Mari Tarand en ek på platsen där alla pristagare planterat sin ek under åren. En flickkör från skolan sjöng sånger om det estniska pråket.

Efter fotografering av pristagare och deltagare hämtade Ants mig och vi åkte hem.

 
 
Trackback
RSS 2.0