Juni 11, 2012. Det finns en svensk kultur!



Sakine Madon
 
Expressen skriver i dag om den svenska kulturen. Finns den? Det är Sakine Madon som har läst boken “Jakten på svenskheten"av Qaisar Mahmood, som påpekar att landet han älskar inte älskar honom tillbaka.
Att jag tar upp det här, det beror naturligtvis på Estland, mitt Estland, där kulturen är så stark men absolut inte avståndstagande. Jag är en svenska som är så väl mottagen i Estland. Det lustiga var, att vi ansågs lite lustiga eftersom vi ville bo i Estland! “Sådana männsikor måste vara lite speciella”, sa Marju. Eller Astris väninna som sa “Det kan väl inte finnas en enda svenska som kan vilja bo på landet i Estland!” Sedan togs vi emot som vänner. Människor jag aldrig har sett tycker om att prata med mig. Kanske för att kontrollera om jag kan språket. Men alltid lika vänligt. Det jag vill säga är alltså: Även om Estland är ett land med stark nationell kultur är det inte exkluderande mot andra. Deras kultur ger dem trygghet i mötetr med annan kultur. Det enda som är säkert, det är att den omänskliga kultur som fanns i Sovjetunionen får aldrig mer bli en del avi landet.

Åter till svenskheten:
Lustigt nog sade filosofen Descartes redan på 1600-talet att "Sverige är ett land där både tankar och människor fryser till is". Nog känner vi igen det; Sverige är kallt och svensken är kontrollerad, rationell och modern.

Att uppfattningen om "det svenska" är tydlig bekräftas även av Mahmood. Han är född i Pakistan, uppvuxen i Tensta och numera byråkrat och MC-förare. I boken kör han runt i landet för att få klarhet i vad svenskheten är. Hur ska man bli svensk om man inte riktigt vet vad det är, resonerar han. Ja, just det. Mycket viktigt!

Jag känner igen mig i att andra varken ser Mahmood eller mig som svensk. När Fredrik Reinfeldt säger "etniska svenskar mitt i livet" eller när SD:s Björn Söder skriver "Sverige?" i samband med Loreens vinst i Bakur, förstår vi direkt vad som avses. Svenskheten bygger ­fort­farande på föreställningen om blodsband och ursprung.

 

Mahmood skriver även om att man, paradoxalt nog, kan känna störst utanförskap med "toleranta" människor från exempelvis "surdegsklassen" i Stockholm.

Det påminner om när Mona Sahlin i en intervju till ­Turkiska ungdomsförbundet för några år sedan sade att invandrare "har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop" oss, medan svenskar "har midsommar och sådana töntiga saker."

 


 

Den svenska kulturen.

 

Tanken må vara god, men skapar ett onödigt avstånd till dem hon försöker vara snäll emot.

När jag jobbade som fritidsledare i Botkyrka försökte jag dämpa ungdomarnas för­domar om svenskar som extremt udda typer som saknade kultur och värderingar. Det är ju inte sant.

 

I boken framkommer det att många kulturella skillnader har att göra med om folk bor i större eller mindre städer. Bonde- och bruksmentaliteten är stark på landet. Och klassperspektivet ska inte glömmas; för egen del känner jag mig mer hemma i svensk arbetarklass än bland överklassinvandrare.

Även om jag inte alltid håller med Mahmoods analyser - han har ett i mina ögon glorifierande vänsterperspektiv när han letar förklaringar till upploppen i förorter - finns en efterlängtad öppenhet i boken. Han reflekterar och kritiserar sig själv när han klagar på att somalierna har tagit över hans barndoms Tensta. Det är heller inte så att invandrare saknar fördomar om svenskar.

Vem har inte ­ varit hemma hos en svensk kompis som barn och fått sitta på rummet när kompisens ­ familj äter middag? Men för ­ första gången läser jag ­någon som nyfiket reflekterar över ­ kulturkrockar utan att döma.

Jag fick många gånger höra om Ants lekkamrat Tommy som skulle sova över natten hos Ants en lördag. Föräldrana hade skickat med honom en (1) fläskkotlett! Ants mamma glömde aldrig de konstigheterna. Antagligen visste föräldrarna inte vad ester åt till middag, eller  trodde de att esterna inte hade råd att bjuda på middag? Å andra sidan hade ju Kristian Luuk ett inslag i sitt program “Sen kväll med Luuk” där han visade hur ester lever. Det var efter befrielsen 1991. Jag kommer inte ihåg exakt, men de hoppade och gjorde massa konstigheter. Det var hans föräldrar som skojade. Det kommenterades aldrig, men om någon trodde att det var allvar, då såg de nog ester som utomjordingar efter det.


I skrivande stund är jag i vackra Blekinge för första gången, på Sweden Rock. Folk på festivalen är mer intresserade av vilka band jag gillar, än vad jag råkar vara född. Redan vid stationen i Stockholm log jag mot svartklädda som skulle hit. Det är som när Mahmood är ute på vägarna och konstaterar att "När två motorcyklister möts hälsar man". Det skapas olika identiteter beroende på sammanhang.

Att somliga som växer upp här vill ses som svenskar är inte konstigt. Men kan svenskheten utvidgas till den grad att Mahmood blir en del av den? När han skissar upp alternativen - assimilering eller segregation - låter det som ett hyfsat mål att sträva efter.


Låt oss få ha vår kultur. Ta den inte ifrån oss. Låt oss mötas med ett öppet sinne. “Hur tänker du?” “Så här tänker jag.” Som jag sagt så många gånger förr: Tolerans kan vara ensidigt, och då leder det inte till något positivt.
 
En etnisk est benämn "est", alla vi andra kan bli estländare. I Sverige har vi inget motsvarande. Finland har "finne" och finländare. I Sverige där vi "saknar kultur utom midsommar" blir alla benämnda svenskar när de blivit medborgare, och de behåller sin ursprungskultur och vi struntar i om de förstår våra svenska koder, eller...?

Jag har tagit några svenska ordspråk från sidan:

http://www.kulturbilder.dk/index.html

Gamla ordspråk



Adel utan dygd är lykta utan ljus
Av gamla oxen lär den unga draga
Av råd görs ofta en dygd
Av skadan blir man vis och icke rik
Avsides i ro är bäst att bo
Av små fiskar blir gäddan stor
Av ulven blir aldrig lamm
Alla barn i början
Alla kämpar faller segerlösa
Alla fåglar flyger bort, kråkan blir alltid kvar
Alltför klok är största tok Alltför noga minskar vänskapen
Arbete fördriver laster

Barn gör barns gärning
Barn gör i byn, som det är van vid hemifrån
Besinna kan mycket finna
Blod är alltid tjockare än vatten
Blygsam kvinna är en dygdespegel
Bränt barn skyr elden
Bättre än sur vän än en glad fiende
Bättre fly än illa fäkta
Bättre förekomma än förekommas
Bättre sent lära, än aldrig
Bättre snäll tunga, än krusat hår
Bättre god lycka än hög börd
Bättre lida orätt än gör orätt

Det finns fler. Hela alfabetet!

Trackback
RSS 2.0