nov 14 2012. Ska vi festa?

 
 
 
Kanske ska jag inte bara bekymra mig om vad som hände 1945, när svenskarna inte gjorde något för att hjälpa esterna från den fruktansvärda ockupationen. Kanske borde jag istället föreslå att vi ska tänka på vad vi har tillsammans. 
Vi har en historia tillsammans. Esterna bad oss komma 1561, när de var hotade av rysk överhöghet igen. Vi hörde  sedan ihop under nästan etthundrasextio år. 
Vi har mer gemensamt än man kanske tror!
Varför inte göra en stor fest i Stockholm, kanske på Skansen där det finns en bra scen och plats för många människor och många aktiviteter. Det passar också för sånger och danser. Kanske kan vi ha föredrag eller teater med inslag av allt som hänt mellan våra länder. Ni kommer väl ihåg att Karl XII segrade i Narva med hjälp av att snön blåste i ansiktet på Peter den stores män! Det finns en stuga i Estland där det förekom fredssamtal mellan svenskar och ryssar 1708, tror jag det var.
Det finns annan kultur också: hantverk och litteratur.
Vi har estlandssvenskarna, som så snabbt som möjligt blev rikssvenskar efter 1944, men som har en egen kultur i bakgrunden. Så är det esterna i Sverige och esterna i Estland och esterna i övriga världen. Här finns massor att plocka fram och visa varandra.
Det var så många sånger som sjöngs på Sångfestivalplatsen i Tallinn när befrielsen var inom räckhåll, som jag skulle vilja vara med och sjunga. Och visst har vi svenskar också sånger. När jag var på fest i Estland hade de till min ära valt "Jag kan segla förutan vind" vid ett tillfälle, vid ett annat var det Evert Taube. Förresten hörde jag Herreys sång på estniska häromdagen, den om de gyllene skorna och så Waterloo förstås.
Tänk er allsång på Skansen med svenska och estniska sånger! Vilket party! Jag lovar.
 
Men det handlar inte bara om dåtid. Det är lika mycket framtid. En est och en svensk utvecklade Skype. Esterna är mycket skickliga när det gäller It-teknik. Vad skulle vi inte kunna göra tillsammans i fortsättningen?
Det finns säkert fler områden där vi borde arbeta tillsammans, föreslå något!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0