nov 7 2012. Samerna var "ickesvenskar" kan man säga, liksom esterna var "icketyska" .

 
Jag satt och funderade på hur man kan jämföra samernas liv och historia med esternas. Båda är urbefolkningar, de talar finsk-ugriska språk, och de har haft problem med dem som kommit in i landet efter dem.
 
Ester
Samer
 
Jag slog upp samer i NE:

Arkeologer har belägg för 10 000 år gamla bosättningar i Norrland, men det är svårt att avgöra vilka dessa människor var. I nordsvenska inlandet, inom samernas nuvarande område, har man hittat lämningar av en skifferkultur som tros ha varat under flera tusen år fram till historisk tid och som uppburits av ett jagande och fiskande folk. Så vitt man vet var dessa inte renskötande, men mycket talar för att det var just här som samernas förfäder levde.

Den äldsta betryggande källa i vilken samerna omtalas är "Ottarrelationen" i Orosius världshistoria (Alfred den stores översättning 893). Bl.a. berättas att de hade lockrenar (däremot omtalas inte renskötsel med mjölkhushållning) och att de erlade skatt i havsprodukter såsom skeppståg av valrosshud.

Det äldre samiska nomadsamhället fick sannolikt sin utformning under medeltidens senare hälft och hade sin högkonjunktur under 1500–1700-talen. Storskalig nomadiserande renskötsel uppstod i början av 1600-talet. Ursprunget till nutida renskötsel var vildrensjakt; under 1500-talet tämjdes hela renhjordar.

/.../

Ett växande kulturhierarkiskt synsätt gjorde att det under 1800-talet blev allt vanligare i Sverige att samerna beskrevs som en utdöende ras – den underlägsna kulturens undergång i mötet med en högre stående. I förlängningen av sådana resonemang föddes en paternalistisk och segregerande politisk strategi, som gick ut på att samernas enda räddning var att skyddas från majoritetssamhället och det som man uppfattade som en utveckling och modernisering. Om de fick elektricitet, permanent boende, svensk skolgång och om de var tvungna att överge renskötseln skulle de gå under

Under senare hälften av 1800-talet infördes olika organ för att se till samernas rättigheter och skyldigheter.

Här skiljer sig historien. Esterna började istället under den tiden arbeta för sin frihet. De ansåg att de inte var "offer" utan såg långt därborta ett eget rike på sitt eget område. Samerna finns i ett så stort område i fyra olika stater, så den tanken har inte kunnat slå rot i det samiska samhället. 

Ett problem för samerna i Sverige var också att de som ett nomadiserande folk inte hade några registrerade områden som de ägde. Det fanns inga papper, även om man misstänker att de haft officiell rätt till sina marker på 1600-talet.

Men att svenskarna har tagit mark ifrån dem som de tyska herrgårdsägarna tog marken från esterna är en likhet. Samerna var "ickesvenskar" kan man säga, liksom esterna var "icketyska" och lägre stående folk.

Folkundervisningen bland samerna har anor från Vasatiden. Genom Skytteanska skolan i Lycksele (tillkommen 1632) och de fasta skolorna vid lappmarkens huvudkyrkor under 1700-talet grundlades den särskilda "nomadundervisningen". Skolorna var ett slags enkla seminarier, eftersom eleverna senare skulle verka som ambulerande lärare, s.k. kateketer, på sina hemorter. Fast och ambulerande undervisning levde under olika former kvar långt in på 1900-talet. 

Samerna fick alltså en mindre, men dock, undervisning, och esternas skolgång var bara den grundläggande; högre utbildning kostade pengar och det hade esten inte råd med. Den enda utbildningen unga män kunde genomgå gratis var den till präst i den ortodoxa kyrkan.

Numera har samerna viss självstyre i sina områden, men så fria som esterna är just nu kommer de väl aldrig att bli. Vi brukar titta på samiska nyheter på TV, och kan konstatera att det är svårt att administrera en folkgrupp som lever i de fyra olika staterna. Villkoren skiftar väsentligt för dem.

Om de kanske aldrig kan bli så fria som esterna är nu, så tror jag att de ändå slipper leva med hotet från den förre ockupanten.

Samerna hade det svårt när de var "ickesvenskar". Jag har läst några romaner om den tiden. Jag minns också när jag i tonåren läste en insändare i tidningen, en pappa som skrev: "Det värsta som kan hända är att barnen gifter sig med en same!" Det förstod jag bara inte. Jag tyckte verkligen att samerna var spännande. 

Esterna var utsatta för förryskning. Två gånger. Dels under slutet av 1800-talet och så under den senaste ockupationen. De har kunnat behålla sina traditioner mot alla odds, och nu njuter de av att få använda dem utan att behöva göra det i smyg. Att påstå och förtala esterna och säga att de dikriminerar ryssar är som att förtala samerna och säga att de är dumma mot svenskar.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0