22 okt 2012. Ytterligare ett brev.

Svar på gårdagens mail till SvD:
 
Hej och tack för mejl och reaktion. 
Jag tar till mig det du tar upp i brevet, i den fortsatta debatten. 

mvh Carina Stensson, redaktör Brännpunkt
 
Jag svarade:
 
Hej!!
 
Jag skulle vilja att det gjordes något mer radikalt, därför har jag ändrat texten lite grand så du kan låta den komma in i tidningen för att alla äntligen ska kunna läsa hur det verkligen är för ryssarna i Baltikum!! Jag har försökt så många gånger att människor ska få veta sanningen, men ingen verkar riktigt intresserad av att föra den vidare. 
 
Och fick svar:
 
Hej igen, 
Tack för text, men jag avböjer publicering. 

mvh Carina Stensson, Brännpunkt
 
Men då blev jag lite upprörd och svarade:
 
Hej
 
Jag skulle inte ha väntat mig något annat svar. Esters sanning får aldrig publiceras i svenska tidningar. Vet du att esterna blev belagda med yttrandeförbud när de kom till Sverige 1944. De fick inte uttala sig politiskt. Man ville inte störa förbindelserna med Sovjet. 
När de sedan fick yttrandefrihet även i Sverige tystades de totalt. Jag kan berätta att en släkting skickade in det ena svaret efter det andra efter olika angrepp, men fick aldrig in något i tidningarna. Till slut gick han upp på SvD:s redaktion och försökte komma till tals, men han blev utslängd. Det var någon gång på 1960-talet. Han är död sedan några år, men hyllas i Estland för sitt arbete för landet.
Jag har också haft besök av en estnisk respekterad författare som berättade om hur esterna baktalas, och att han inte kommer fram.
 
Ja, esterna hälsade de tyska trupperna som befriare. Tyskarna hade tidigare varit storgodsägare i Estland och haft ester som livegna, men de har aldrig haft regeringsmakten. Flera tyska godsherrar stödde esterna i deras frihetssträvanden. Och det fruktansvärda år esterna just genomlevt under sovjetisk ockupation när tyskarna kom 1941var så fruktansvärt att allt annat måste vara bättre. Så många hade så grymt mördats, så många hade skickats till fångläger och så många familjer hade deporterats. Det kunde inte bli värre! Men tyskarna var inte intresserade av esterna visade det sig. Trots det deltog många ester i kriget i tysk uniform. Varför? Jo, de hade släktingar i Sibirien som de måste befria på något sätt. Det är ingen bortförklaring. Jag tror de flesta svenskar hade gjort på samma sätt! 
"De klarade inte demokratin under sina tjugo fria år." Nej, inte till 100 %, men de stora, gamla  staterna i Europa var värre. I Estland tog "riksäldsten"  Konstantin Päts makten när han befarade att demokratin var hotad! Efter två år hade han utformat en ny konstitution med fria (obs fria!, inte som de som Sovjet ordnade 1940) val och en president som chef. Men ett litet land som lyckas  så bra måste ändå smutskastas i Sverige. Det är lätt att ge sig på de mindre. Det är många som gör så!
Men de var ju med i Förintelsen av judar! Medan de ännu var en fri stat hade de, som första stat i hela världen, givit judarna autonomi och tackats stort av Judiska Världsrådet. Det är helt glömt nu. Det var tyvärr ca 900 judar som dödades i Estland. Det finns inget försvar för det, utom att landet var ockuperat av nazisterna. i många andra ockuperade länder dödades många fler, men det talas det inte lika mycket om. Dessutom var det många fler ester som dödades under den tyska ockupationen, men esterna är ju inte lika mycket värda, så det spelar ingen roll.
 
Aldrig. aldrig får esterna komma till tals. 
Jag har sett flera TV-program om de hemska esterna men aldrig har de fått svara på anklagelserna!
 
Och inte nu heller!
 
Med vänlig hälsning
 
 
Nu lär jag väl inte få något svar. Vi får se...
-----
 
Just nu ser jag på estnisk TV att finlandssvensken Johan Beckman varnar alla ryska familjer för att resa till Finland. "Då kan finska myndigheter ta barnen!" Finland svarar att "Vi gör ingen skillnad på finska barn och ryska barn." I Ryssland gör föräldrarna vad de vill med barnen. I Finland är det likadant som hoss oss, man får inte aga sina barn. Det blir en konflikt. Beckmans ryska fru har tagit barnen med sig till Ryssland eftersom de har olika åsikter om barnuppfostran.
Ryssland trakasserar nu Finland som de alltid trakasserat Estland. 
Här i Sverige var det ju en italiensk man som slog sitt barn, som åtalades. Sverige hånades då i Italien. Det får man ta. Och det blir ju inget "krig" mellan staterna av det.
-----
En rysk fysikprofessor i Tartu säger angående Baumgartens enorma fallskärmshopp: "Det kom inte ut något vetenskapligt nytt av experimentet, men det var fantastiskt att han kunde hoppa så högt ifrån och komma ner levande.
-----
 
 


På Rakvere Galleri öppnas onsdagen den 24 oktober kl 14 en utställning med verk av konstnärer från Virumaa som fokuserar på ämnet "konst för konstens skull".

"Efter att ha sett showen slipper människor  fundera över hur konstverken ska tolkas", säger galleriets intendent Riho Hütt. Temat "konst för konstens skull" bör ge alla möjlighet att tolka som de vill.

Detta är den 18:e höstutställningen. "Låt oss göra det för Rakvere. Inte se det som ett skämt ", sa han.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0