okt 23 2012. Folkarkiv på nätet.

 
Det finns ett fotoarkiv på nätet i Estland. Privata foton från gamla tider. I dag hittade jag den här bilden:
 
Det är den blivande ballerinan Liia Letmaa som är den lilla flickan. Med på bilden är också hennes föräldrar modern Ksenia, brodern Serafim, morbror Aleksander, mormor Maria och pappa Christofor Vink.
 
-----
 
Nu några korta kommentarer.
DN Kultur. Författarinnan som har skapat figuren Lilla Hjärtat:
 
 
Jag tycker att några av dem som kritiserat min film har en begränsad utblick. Vi har lätt för att ta till oss den anglosaxiska bildkulturen, vi är alla präglade av den, men många av oss är okunniga om bildtraditioner från resten av världen, utanför Europa och USA. Hon har hämtat sin inspiration från Afrika!! Jag har tittat särskilt mycket på träskulpturer från Uganda, dockor och broderier med figurativa motiv från Sydafrika, stenskulpturer från Zimbabwe, karibiska dockor och tyger. Själv är jag särskilt förtjust i den afrokubanska bildtraditionen, som är full av vackra, humoristiska och brokiga bilder och dockor.
Men allra allvarligast:  Hur får man rita nu, till dess att Sverige förhoppningsvis berikats mer av andra bildinfluenser än den anglosaxiska? 
Vi får inte ens rita som vi vill. Att vi inte får skriva och tycka som vi vill är ju helt klart. Vi lever i den här fantastiska bubblan, att vi ska var så "goda" att det bara finns ett sätt att se på saker och ting, och det har någon bestämt.
-----
 
Så har vi disskussionen om Tomas Quick.fallet. Där skriver advokat Thomas Olsson: Resningsprocesserna innebär dock att det svenska rättssystemet visat sig besitta den integritet och styrka som krävs för att rulla undan den stora sten som bland annat Claes Borgström och Göran Lambertz tidigare försökt lägga över hela Quickskandalen. Jag ser framför mig en annan historia som kan överföras till denna: Jag läste i en bok om byn Kimito i Åbolands skärgård: På andra sidan Finska Viken medan det fortfarande fanns livegenskap i Estland stod den tyske baronen med två slavar och ledde arbetet med att flytta en stor sten från hans åker. De använde spett och jobbade hårt. De ville helst ge upp, arbetet verkade omöjligt. Men baronen tjatade och skrek åt dem. Till slut lyckades slavarna mixtra till det så att baronen föll i gropen under den halvt lyftade stenen, som sedan föll tungt över honom. Esterna skyndade sig till en båt och lyckades ta sig över viken till Finland och var räddade. Och fria män! De bosatte sog i Kimito.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0