okt 31 2012. Och så var det kultur....

 
Jag bläddrade i ett gammalt nummer i tidskriften Hemslöjden från januari 2010. Så kommer jag till en sida med rubriken: Myten om den rena folkkulturen.
Jessica Kempe berättar om hur de svenska konstnärena reste utomlands och blev inspirerade av vad de såg där:
Den svenska nationalromantikens konst, hemslöjd och folkkultur görs ofta mer ”svensk” än den var. I själva verket var det på långa resor i Afrika, Asien och Amerika, i Spanien, Frankrike och Italien som Anders Zorn fann vitheten på dalkullornas hucklen, som Karin och Carl Larsson hittade klänningens japanska kontur och Richard Bergh upptäckte tallen i pinjeträdets form. Med den franska impressionismens optiska färglagar såg Carl Wilhelmson det havsblå i fiskebäckskilsbornas ögon. Det vi uppfattar som inhemskt är också utländskt.
o.s.v.

Jaha, så då har vi ingen svensk kultur då? Och andra länder? De har väl sin egen kultur? Jaså.

Hon talar om konstnärer som givit oss Bohusläns färger och uttryck. Allt har de kopierat från något annat land. Dessutom skapades Rasbiologiska institutet i uppsala 1922, där våra kända svenskar bidrog med sina verk.
1900-talets första hälft var vetenskapligt besatt av mänskliga olikheter, skriver historikern Maja Hagerman i boken ”Det rena landet” 2006. Anders Zorn, Carl Larsson, Viktor Rydberg, Carl Wilhelmson och Ellen Key slöt alla upp bakom projektet att lära det svenska folket att skilja den tänkta ”långskalliga” nordiskt-germanska rasen från de lika tänkta icke-svenska ”kortskalliga” raserna. Rashygien sågs som en naturlig del av moderniteten, kulturbevarandet och den nya konsten.
Betyder det att vi är sämre människor? Är vi inte så “himla goda” som vi vill vara? Eller? Eller har det med tidsandan att göra? Är det inte intressant att studera tidens tänkande och se vad som hände då. Måste vi inte tänka “Tänk att man tänkte så på den tiden!”. Hur tror ni att man i framtiden kommer döma det vi gjorde? Kommer man inte hförakta dem som menade att Sovjetunionen var en drömvärld? Kommer de inte förakta oss som inte gjorde något när Stalin tog livet av många, många miljoner människor? När vi lät oss luras och tro att människor levde ett fantastiskt fint liv där. Hur kunde vi tro på lögnerna och bedrägerierna så till den milda grad, att somliga ville göra revolution för att få det likadant i Sverige? Och det var också kulturella människor kända konstnärer och författare. Ända in på 2000-talet fanns tankartna kvar bland många människor, ja faktiskt fortfarande.

I vems intresse talar den som säger att svenskarna inte har en “ren” kultur? Vem vill att vi inte ska ha det? Är inte alla länders kulturer inspirerade av andra människor, av andra kulturer, av resor och nya vyer? Inte gick vi väl i folkdräkt under Vikingatiden?
Esterna lyckades behålla sin kultur trots 700 år av ockupation. Det var en bragd, men beror på att de var så avskurna från makthavarna och deras liv. Men där finns trots allt utländska inslag i den estniska kulturen. Självklart.
 
 
I Estland är det inte “skämmigt” att ha folkdräkt. De flesta har en hängande i garderoben. Det är så naturligt att man inte talar om det.
Alla våra folkdräkter har utvecklats av olika intryck, men vi ska inte göra som de gjort i Svensk-Finland, där man sålt rätten till dräkten till en firma som nu har ensamrätt på alla finlands-svenska folkdräkter, och bestämmer (och säljer) smycken och andra detaljer. Det är helt fel. Fortfarande kan dräkternas utseende utvecklas.
Jag är mycket förtjust i de olika dräktmönstren, jag använder dem på olika sätt. Jag har kläder som skulle kunna vara folkdräkter. Det är så spännande eftersom jag känner att jag fortsätter arbeta på det som kvinnorna före mig gjorde.
Vi återkommer till frågan om varför det är så här?
Det finns en “ism” som vill att vi glömmer vår historia och vår kultur. Trosanhängarna vill skapa en enhetlig lultur för hela världen. Som alla religioner, men det här ska vara politik.
Jag tror att vi skapar nya problem om vi inte vet vem vi samtalar med. Om vi utgår ifrån att alla människor är lika och tänker likadant. I själva verket är vi mycket olika och tänker på mycket olika sätt. Även inom kulturerna, men det är lättare att förstå vad någon menar om vi vet bakgrunden. Jag förstår att författaren till artikeln är rädd för ordet nationalism och rasism, och klassar allt efter de reglerna. Jag är definitivt inte rädd för den nationella känslan, känslan av samhörighet, vilket inte alls är samma sak som att andra nationer är mina fiender. Istället är det intressant att studera olikheterna, människors olika erfarenheter och det som präglat dem. Om vi tror att vi kan förändra alla människor till att bli likadana, tänka likadant och tycka likadant, då är vi mer än naiva. Karl Marx talade från början om att vissa människor, folkslag, skulle utrotas t.ex. flera folk från Balkan, och i realiteten skapas enorma olikheter och grymheter eftersom det är människor utan utbildning och kunskaper som tar plats. Som jag sagt tidigare: jag tänker fortfarande på det mina lärare sa i skolan. Jag använder mina skolkunskaper i det vardagliga livet. Jag minns när vi lärde oss om rasskillnaderna. Kretchmers kroppslära och annat. Det jag då tänkte, det var att jag måste se om det är sant. Är verkligen finnarna bredare i ansiktet än vi? - Jag tycker inte det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0