april 5, 2013. Vem ska bestämma om våra liv?

 
 
Estnisk varg. Tittar ut över nejden och njuter av dagen.
 
Jag råkade se en föreläsning som visats på Axess TV om den fria invandringen. Där talade Tino Sanandaji, forskare i nationalekonomi vid Institutet för näringslivsforskning, om vad en fri invandring innebär. Jag har aldrig sett några seriösa diskussioner om just detta, bara läst hätska tillmälen om rasism. Jag anser att om vi vågar lita på att i Sverige bor människor som kan tänka själva skulle vi kunna diskutera just det han säger och kanske komma fram till hur vi bättre ska ta emot invandrare, och också diskutera om vi har ekonomiska möjligheter att ta emot ett obegränsat antal människor. Det är utmanande att säga så. Många kallar mig säkert rasist (det är ju så man gör i Sverige med någon som vill diskutera invandringen), men om vi ska kunna ta emot invandrare på bästa sätt måste vi se till att de som redan bor här tar emot dem på ett positivt sätt så att vi kan arbeta tillsammans för ett bra liv i Sverige.
I Estland påtvingades man en främmande kultur under den sovjetiska ockupationen. De fick aldrig vara med och diskutera hur de skulle leva. Många "goda" människor i västvärlden förstod inte alls vad ockupationen innebar för varje enskild människa i landet. Esterna vet numera, och kan visa på hur de förlorade rätten att leva  ett mänskligt liv.
Vi får inte göra om misstaget genom att bara acceptera förändringar utan att diskutera och arbeta fram en lösning som inte känns främmande för oss. Vi ska inte ge upp vår kultur och lägga oss platt för en annan. Ingen ska känna sig främmande i vårt land. 
Vi tog emot baltiska flyktingar på ett helt annat sätt, och nu ser man många prominenta personer med baltiska efternamn. 
Här är föreläsningen: http://www.axess.se/tv/player.aspx?id=3388
-----
 
Jag har tidigare sagt att jag skulle vilja komma in och titta i Keskerakond/Centerpartiets ordförande Edgar Savisaars hjärna. Han är alldeles för rysktillvänd för mig. Han var med om att befria Estland, men är nu väldigt god vän med Putin och många andra, bl.a. fick han och partiet mycket pengar av järnvägschefen i Moskva.
I dag kan jag läsa i Postimees att det finns annat märkligt med honom:

För två år sedan började vi en undersökning om Edgar Savisaar och mutor och penningtvätt i schweiziska banker. Data visar att Savisaar har ekonomiska intressen i en fond där.

Den beskriver också hur affärsmannen Alexander Kofkin engagerad i hotell-och restaurangbranschen i Tallinn överfört pengar till ett konto som Savisaar är associerad med.

Savisaar har offentligt förklarat att hans ekonomi är bra. "Jag har en känd inkomst och jag har inte gjort något hemligt. Alla mina inkomster återspeglas i min resultaträkning och rapport över mina ekonomiska intressen ", sa Savisaar redan 2010. I oktober interpellerar kommunfullmäktige om dolda inkomster.
 -----
En annan fin sida på nätet där vi kan njuta av Estlands fauna.
 
 
Lömska sovjetiska vargar som smyger fram och letar efter någon att slå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0