Aug 4, 2013, Ants Laikmaa forts. En hemsk händelse i V M.

Ants Laikmaas hus är alldeles speciellt. Det följer inte vanliga arkitektoniska regler. Små krypin överallt. Trappavsatser. För att komma till sovrummet går man först uppför en trappa, sedan nedför en halvtrappa. Och för att komma till garderoben tar man en annan halvtrappa upp.
Ett rum är helt tillägnat dottern. Hon är dotter till pigan och Laikmaa. Som balttyskarna oftast gjorde såg han till att hon fick ett bra liv. Hon adopterades av en finsk familj och blev stor teaterskådespelare i Finland. Han bjöd hem henne till Estland och allt finns på fotografier.
Jag tog några bilder på husets exteriör.
Bilderna tog jag med vår nya I-pad, och de blev ju riktigt bra. Ni ser att det inte är vilket hus som helst. Här levde alltså en av Estlands stora konstnärer, och som alla (?) sådana hade han många kvinnohistorier bl.a. med författarinnan Marie Under som flydde till Sverige 1944 och som ofta talades om i Nobelprissammanhang.
 ------
Någon har bränt tre bilar i Väike Maarja. Det är en hemsk historia I hela landet.  Man lyckas inte klara ut vem som gjort det. Alla bilarna ägdes av samme man. Han föreslår att någon av dem självantändes, men polisen tror inte på det. De ber om tips från allmänheten. Ingen verkar ha sett något. Inga tips kommer in. I dag utfäster kommunen belöning till anmälare. Jag undrar när det blev så mycket uppmärksamhet för ett så relativt ringa brott i Sverige. Och det är ju skönt att det blir det. Då verkar det inte så farligt med brottsligheten i Estland. Eller hur?
Ägaren har köpt en ny modern bil för försäkringspengarna.
-----
För övrigt blir jag så himla glad när jag hör hur våra svenska gäster planerar för nya besök i Estland. De har upptäckt ett spännande land.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0