maj 17, 2013. Så ser jag livet i Sovjetestland.

Jag skrev maj 15, 2013.Skolor har olika ideologier.
Det handlade bl.a. om en flicka som inte fick använda sin hjärna. Så ser jag på Sovjetestland. Precis så begränsades deras liv. Det måste varit frustrerande. När de hade stridit för sin frihet 1918-1920, då fick de skapa det samhälle de själva ville leva i. De var europeer och hade ett människovärde som alla andra europeer. Det värdet som inte tillerkänts dem under lång tid. De utbildade sig och skapade sig kunskap för att kunna arbeta på alla nivåer i landet. Under tsaren var de snöpta. 
20 år fick de känna på det fria livet. Sedan omslöts de av en främmande kultur igen. Begränsningar i tänkande och vardagsliv som vi inte kan sätta oss in i. En man jag tycker är fantastisk är bankmannen Rein Otsason som jag berättade om Nov 16, 2010. Han var mannen som vågade arbeta för en estnisk valuta redan under sovjettiden. Han insåg att det skulle betyda mycket att låta en estnisk valuta få arbeta för landet. Att släppa den fri från den begränsande ryska rubeln. Det var ett första steg mot en ny frihet för hela folket. Tänk så underbart det måste ha varit att få tänka själva, att agera efter det egna förståndet och slippa lyssna till vad Moskva sa för begränsande saker till dem.
 
Reion Otsason, en speciell man
 
"Jag behöver ingen klocka, Moskva talar om vad klockan är." Det är ingen idé att tänka själv, det betyder inget. Moskva säger hur vi ska tänka i alla fall.
 
Även i Sverige fanns det människor som frivilligt lyssnade på vad Moskva sa. Regnade det i Moskva använde Hilding Hagberg paraply i Stockholm.
-----
 
Vet ni vad fort man glömmer. För en kort tid sedan var naturen grå. Allt var trist och det gällde att ha det fint inomhus för att känna att det nog inte är så tokugt i alla fall. Och plötsligt förändras allt. Natuen får färg. Träden, åkrarna, gräsmattorna är gröna. En varm grön färg som skänker sådan glädje. Tänk att det är så här vackert på våren! Det kom jag verkligen inte ihåg. Och där blommar vitsippor och blåsippor! Det är helt underbart.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0