nov 4, 2013 Två kvinnor.

Vet ni vad som skiljer skärgårdarna åt allra mest? Naturligtvis vet ni. Att Sovjret inte lyckades vinna i kriget mot Finland. Jag läste någonstans, jag har glömt var, att när president Päts hade beslutat att inte försvara sig mot de ryska styrkorna och soldaterna kom in över gränsen, då chockades esterna över hur eländiga de såg ut. "Hade vi bara vetat, då hade vi självklart gjort motstånd..."
 
En liten kort notis om en estniska,

Alina Karmazina,

 som försökt sig på att arbeta i Ryssland:
 
 "Jag är en Kopliflicka", skrattar den ryska teaterskådespelerskan och tvåbarnsmamman Alina, som spelade kula i sin barndom och kämpade mot grannpojkarna och kannabis. Alina, 32 år, var en sofistikerad storstadsbo i St Petersburg. Hon bodde i ett litet studentrum med kackerlackor och råttor, hon minns hjälplösheten hon kände i skolan på Domberget i Tallinn när hon insåg att ingenting kan sägas om framtiden, men även nu som frilansande skådespelare, vilket ger henne frihet att välja, känner hon en stor osäkerhet om framtiden.

Alina agerade bara på estniska i början som professionell. Nu, på Ryska Teatern, är det bara ryska roller som gäller, och det var svårare än hon kunnat tänka sig. "Det estniska språket gav mig automatiskt en känsla för hur publiken uppfattade scenen. Om jag t.ex. satte mig ner signalerade jag ett visst avstånd mellan scenen och salongen."

Estniska folket känner henne bäst från som Marinana i TV-serien "Hemmet mitt i stan".

För ett dussin år sedan stod Alina inför valet: prova "den blå fågeln" St Petersburg eller scenskolan Toompea.

Sitt inträdesprov spelade hon upp både i S:t Peterburg och i Tallinn. Det blev så svårt med missförstånd och tråkigheter i Tallinn den gången så hon flydde till S:t Petersburg, men efter två år där återvände hon till scenskolan i Tallinn. "Jag kan inte anpassa mig där borta." Hon fick hoppa in direkt på 3:e årskursen i scenskolan. 

 

Ni såg väl att Pussy Riot medlemmen Tolonniokova har försvunnit. Hon skulle flyttas från ett fångläger till ett annat och har kommit bort på vägen. Hennes man tror att det är regeringen som fattat beslutet om förflyttningen och nu vill hålla henne borta från all uppmärksamhet i utlandet.

(Fy 17 vad datorn krånglar.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0