okt 27, 2013 Estnisk kultur.

Ni skulle ha varit där!
Jag ville ropa högt till alla trista svenskar som gör sig löjliga över folkdanser och flinar åt det som de inte anser vara "svensk" kultur. Ni fattar ingenting! Ni förstår inte vad det betyder att utveckla en kultur och ändå erkänna den som "vår egen". Om det vi gör förlorar sin mening för att vi utvecklar den, jösses, vad trist allt blir! Nu till saken:
Folkdansarna i Tarapitagruppen gav en helt oförglömlig föreställning. Kan ni förstå hur de valt musik, helt fritt, och skapat danser till? Hur man utvecklat de gamla bondedanserna till roliga berättelser. Det var som en dansmusikal. eller vad man ska säga. Ants filmade en av danserna, men den fungerar inte än. Vi får jobba på det.
 
 
 
 
Dansarna och musikerna. Vilken upplevelse! Det blir fest nästa år igen, och då borde några svenska journalister med rädsla för den svenska kulturen vara här. Då får ni se hur den estniska kulturen har utvcklats utan att förlora sin betydelse.
Ni vet väl att det var Tarapiadansarna som dansade på vår fest i somras.
-----
Annars läser jag om fisket i de tre skärgårdarna. Jag visste inte innan att det fanns viktiga samarbeten mellan skärgårdsfolket i Finland och esterna under förra århundradet. Jag måste bara ta reda på om det var etniska ester eller estlandssvenskar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0