sep 28, 2013 Albert Engström och lite till.

 
 
 
En bok och Albert Engström
 
Nu måste jag erkänna att jag inte har läst Albert Engströms böcker. Jag har läst om dem och citat från dem, men jag visste faktiskt inte vilken fin författare han var. Nu läser jag "En bok" av honom utgiven 1965. Det är där jag kan läsa om hans besök i Estland 1905. 
I går hörde jag någon säga i radion att "Man ska skriva nya historieböcker hela tiden. Allt blir skrivet med nutidens ögon och de förändras hela tiden." Sant. Tallinn/Reval 1905 är något annat än Tallinn i dag. Och om vi skulle försöka skildra det som vi tror att det var då, då blir det i alla fall färgat av våra egna ögon.
 
Engström, Carl Larsson och en till seglar in mot Revals hamn. Genom springan under skylightet ser jag ett virrvarr av master mot den varmblå luften och längst borta Reval med gamla svenska murar och torn.

- Vi seglade också in mot hamnen 1978, i ett mycket större fartyg visserligen, men tyvärr såg vi inte en enda mast. Det var tomt! Tomt! Bara lotsbåten fanns där, och den styrde mot oss.-
 
Men över den gammalvärdiga stadens grå och röda silhuett skrika Alexander-Nevskikatedralens fem barbariska gyllene lökkupoler, att det gamla svenska Reval vid vårt gamla svenska hav nu är en av trösklarna till Orienten.
 
Just det. Den kyrkan skiljer ut sig bland de andra spetsiga kyrktornen, men man blir förvånad över att den inte är större. Varför byggde de inte en jättekyrka på Domberget som kunde ses frå¨n långt håll? Det var ju tsarens kyrka!
 
På piren mitt emot oss hojta vodkastinkande kuskar, höljda i lumpor av orientaliskt snitt med pärlstickade skärp och låga, på mitten åtsnörda, stormar. Estniska bönder med vilda skägg och obarmhärtiga ögon hänga över vedskutornas relingar och bekika de ryska bönderna i röda blusar som ro stenlstade båtar, besläktade med nordlandsbåten och djonken.

Visst kan vi se den gamla staden framför oss, men aldrig har jag sett sådana bilder när jag försökt förstå hur livet var då i Estland. 1905 bodde familjen i Tallinn. Mamma, pappa och tre barn. 1905 var också oroligheternas år både i Ryssland, Estland och Lettland. 
 
Jag hör icke bullret på gatorna /.../ Jag bryr mig ej om de fulla kuskarna och småstadseleganternas sladder eller kvinnornas fnitter på trottoaren. Jag lyssnar till tystnaden i själva muren, och till sorlet av skuggorna som jag älskar att skapa därinnanför. Kanske dog någon av min egen släkt därinne. Han slogs som en djävul under den tappre grev Pontus och roffade åt sig så mycket av bytet att han blir en välbesutten man, och blev kär i en halvvild estnisk bondflicka och gifte sig och lade bort soldatmaneren och dog som jämförelsevis hederlig borgare just i den här kammaren.

Det kanske var så. Hur ska man veta? Och det är det som är så spännande att våra förfäder kan ha bott runt hela Östersjön och Finska Viken. Hur levde de där? Hur mycket svenskt liv fick det vara där efter svensktiden? Det ska jag ta reda på nu. Snart ska jag läsa en kurs på Åbo Akademi om skärgårdsliv. Det är så spännande!
-----
Kanske har ni sett i tidningen att den ryske delegaten lämnade ett möte i FN när Georgiens president Saakašvili talade om och protesterade mot de hot och påtryckningar som Ryssland pressar dem med för att inte samarbeta med EU. Ryssen kallade Saakašvili för ryssofob. Men de har också hotat Ukraina som kommit längst i samarbetet. "Kanske vintern blir kall." eller "Vi måste stoppa import av viner från dessa länder, där finns bakterier." och annat. De går igenom alla lastbilar från Ukraina på väg in i Ryssland och fördröjer leveranserna så att Ukraina förlorar miljontals kronor.

----- 

 
President Toomas Hendrik Ilves med hustru har varit på besök igen hos Barak Obama med hustru. 
-----
 

Affärsmannen Sergei Tšaplõgin som är både estnisk och rysk medborgare berättar io Postimees om hur han trivs i Estland, och att estland har lyckats bäst ekonomiskt av alla tidigare Sovjetländer.

Efter att ha studerat en mängd olika platser, vill jag säga att Estlands ekonomiska situation är relativt stabil. Detta menar jag om Estlands ekonomiska resultat, jämfört med dem i andra europeiska länder, som för fem eller tio år sedan verkade vara mycket mer avancerade.

Om vi jämför Estland med några stora finansiella centrum, är det inte lika imponerande. Om vi dock jämför Estland, Centraleuropa och sydöstra Europa, tror jag att vi verkligenatt esterna kan vara stolta. Jag gillar Estlands utveckling och det är bara att här jag känner mig bekväm och trygg. (inte i Ryssland?)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0