sep 7, 2013 Hotet.

 
Nu har jag kunnat läsa mig till att det är inte general Laaneots artikel som gör att ledaren för Liberalerna och vice ordförande i den ryska statsduman Vladimir Zhirinovsky hotar de baltiska folken med förintelse eller ockupation. Det gäller vad som ska hända i Syrien. Jag läser i tidningen Õhtuleht/Kvällsbladet:
 
Den politiskle clownen hotade i tidningen Komsomolskaja Pravda med att eftersom de baltiska länderna stöder en attack mot Syrien är de inte värda att få finnas kvar. 

Natos generalsekreterare Anders Fogh Rasmussen avvisade i går i Vilnius Zhirinovskys uttalande. Han poängterade att han vill höra en officiell dementi från Ryssland. "Det enklaste skulle vara att klassa uttalandet som absurt. Men vi måste ta det på allvar och det är oacceptabelt," betonade Natos generalsekreterare.

Det är värt att notera att i slutet av augusti, hotades de baltiska länderna av den ryske statsvetaren Mikhail Alexandrov. Han sade: "Ryssland behöver väst för att visa att det skulle bli mycket dyrt med en anti-syrisk aggression. Ryssland måsten visa vad de menar i områden där de har ett tydlig strategiskt överläge - det vill säga i de baltiska länderna.."

Det här är exempel på vad Estland får höra nästan varje dag med olika variationer.

 

En annan sak: Vad fick man lära sig om Vinterkriget och förhållandena i Sovjet i de finska skolorna?


Kommentarer
Postat av: Brorsan

I senaste numret av Clio annonseras en ny bok om Estlands svenska historia 1561-1710. Du har tidigare skrivit om hur galet denna period ofta beskrivs i Sverige. Den här boken är skriven av Kari & Ülle Tarkiainen. Kari har varit finsk riksarkivarie och Ülli är forskare i Tartu. Du kanske redan har skrivit om den; jag minns inte. Den heter Provinsen bortom havet. Jag räknar med att den ger en så sannfärdig bild av "den gamla goda svenska tiden", som går att få. Jag får intrycket att den visar att detta uttryck för svensktiden inte saknar grund. Jag tänker skaffa den.

Svar: Nej, uttrycket saknar inte grund. Inte ur esternas synvinkel, men det är det där med att vi ska lära oss att svenskarna var så hemska under stormaktstiden...
Du! Jag vill låna dem av dig sen.
estlandskarin

2013-09-08 @ 19:01:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0