april 1, 2014. Efter Krim.

I Postimees i dag:

Finland övervakar ryska militära övningar

De har stärkt bevakningen av landet nära gränsen till Ryska Karelen där Ryssland har utfört militära övningar.

Finländska medier rapporterade i söndags att 250 kilometer från den östra gränsen har  Finlands plan sett övningar hållna i fyra ryska regioner. Enligt den ryska armén gällde det taktiska övningar i Ladoga-området.

Den finska armén övervakar de militära övningarna "24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan", men mer exakta beskrivninga kommer inte att publiceras.

Förra veckan fick Räddningscentralen samtal från invånare i Imatra, Joensuu, Kuopio, Ilomants, Rantasalmi Puumala. De rapporterade att ett ovanligt ljus synts på natthimlen, de gissade att det var nödsignaler. Senare framkom att det var början på blev det klart att detta skulle leda till att de militärövningar.

-----

 
Kaur Kender 

Vladislav Surkov, (se bloggen 30 mars) EMAA:s vicepresident har fått ett brev från författaren Kaur Kender (en kontroversiell och provokativ författare. född 1971) och Postimees publicerar nu svaret som kan läsas i original på sidan: ruspioner.ru.

Käre Kaur .

Tack för inbjudan till Estland . Du skriver att jag kan komma och hälsa på dig trots att jag fått inreseförbud från EU.

Detta är som du uttryckte: "ett extremfall då Ryssland nästan är medlem i  Europeiska unionen". Jag förstår av det du skriver att du önskar mig god hälsa och långt liv. Väldigt långt. Förresten, jag har varit i Tallinn. Har du varit i Moskva? Om inte, kom. Om du inte vill besöka Moskva en andra gång, då kan vi ses i Groznyj.

"Låt oss prata," skriver du. Mitt svar är: " Låt oss prata."

Kanske om: “Kan du se hur det blir när Ryssland verkligen är med i EU? Ryssland är mycket stort. Därför blir väl frågan om Ryssland är med i EU eller om EU är med i Ryssland.”

Du skriver att Ryssland “har lärt sig mycket av Estland” och du uttryckte en förhoppning om att mitt land "ska bli framgångsrikt och fritt, som Estland. "När jag ser ditt och mitt land på världskartan, då förefaller det mig att våra folk har olika visioner om framgång. Och frihet.

Detta skulle det vara intressant att prata om. 

Tack vare ditt stöd och din välvilliga attityd, och tack också för att dina barn lär sig ryska.

Kom och besök oss med barnen. Det vore trevligt. Någon returresan behöver du inte fundera över. Vi ses!

OBS! Returresor var inte bvanliga 1941, 1944 eller 1949 heller.

-----

Ryssland skapar ett speciellt departement för frågor kring Krim under ledning av Oleg Savelyev. Detta  tillkännagavs av premiärminister Dmitrij Medvedev i dag.

"Vi har undertecknat två beslut. Det första gäller skapande av Krimdepartementet; det andra gäller utnämningen av en ny minister Oleg Saveljev."  Detta meddelade Medvedev vid "regeringsmötet" i Krim.

 

«Utvecklingen i Krim och Sevastopol har blivit en nationell prioritet för oss. Jag förnekar inte att detta mål kommer att kräva arbete för flera ministerier då så många problem ska lösas. Därför tror jag på beslutet att inrätta en sådan federal ministerpost", sade Medvedev.

Medvedev sade också att liknande har inrättats för staterna i Fjärran Östern. På Krim har ryska trupper haft kontroll sedan slutet av februari. Kreml har varit ryskt sedan den 18 mars då president Vladimir Putin och Krims "premiärminister" Sergej Aksjonov undertecknade ett avtal om samgående. 

-----

Glad nyhet:

363 födslar registrerades i Tallinn i mars.

 Estnisk baby

Sorglig nyhet:

431 döda i mars

Under det första kvartalet i år har sammanlagt 1,161 barn fötts och 1234 dödsfall skett.

Under 2013 har totalt 4937 födslar registreras i Tallinn och 4554 dödsfall, så det skedde en naturlig ökning av befolkningen i huvudstaden. Det har varit oroligt att befolkningsantalet minskat i Estland. Det här säg bra ut för Tallinn i alla fall. Vi får se senare hur årets siffror blir.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0