april 7, 2014 Tänka snabbt och långsamt.

Jag läser just nu Daniel Kahnemans bok “Tänka snabbt och långsamt”. Den är verkligen intressant och hittills har jag bara läst sådant som bekräftar mina tankar om hur vi tänker och agerar. Genom olika och många experiment ser han hur vi reagerar på olika ord och bilder m.m. 

Att porträtten över Stalin fanns överallt hade en viktig effekt. De påminde alla om att de aldrig fick agera eller tänka fritt.

Om man känner till en del av ett påstående, några ord i en mening, då kan man uppfatta hela meningen som sann. Så bra för en diktator. Det gäller att använda samma ord hela tiden i flera av sina budskap. Då tror alla på det.

När dåvarande partisekreteraren sa att hon inte ansåg att Stalin var så grym som vissa påstår, då gick jag in på partiets hemsida och läste där vad de skrev om Stalin. Med den texten som grund skulle jag också kunna säga som hon; skillnaden var att jag hade lyssnat på andra människor och läst många böcker om förhållandena i Sovjet, vilket hon och hennes partikamrater också kunnat göra för att få en mer sanningsenlig berättelse. Varför gjorde de inte det då? Därför när man hör något många gånger tar man det som sanning, och Stalins propagandaapparat var stark och skicklig. (De intelligenta människorna i Sovjet som inte mördats arbetade hos säkerhetspolisen.)

Alltså: Lyssna på diktatorn. Gör som han säger. Han kan sanningen.  

 
En annan sak som jag tänkt på är, att tidigare sa man att “Jag tycker inte som du, men skulle ge mitt liv för att du ska få säga det du tycker.” Så fungerar det inte längre.

Jag vet inte så mycket om SverigeDemokraterna. Däremot vet jag att deras motståndare använder beteckningar på dem som redan är laddade. Vi har lagt en stark negativ värdering på orden “rasism” och “nazism”. Det räcker att använda dem, så blir alla jätterädda för SD. De får aldrig säga vad de egentligen vill. Det jag säkert vet, det är att de är negativa till EU, och det anser jag är ett allvarligt fel. Tänk på hur vanligt det var med krig i Europa tidigare, och nu vi kan konstatera att det inte varit några krig alls mellan länderna i EU sedan andra världskriget.

Vad säger vi om dem som menar att SD har Erlander som svensk förebild och Israel som internationell förebild? 40% av LO:s medlemmar säger sig rösta på SD. Varför?

Förstår ni att det är lika jobbigt för överlevarna från kommunisttiden att se kommunistsymboler som det är för överlevare från nazitiden att se nazistsymboler?

Nu tycker jag att vi inte ska vara rädda för att diskutera invandringen. Det är en jättestor förändring som påverkar oss alla. Vi måste väl ändå få diskutera den!

 Lär av Finland!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0