Dec 19, 2014 Jag undrar vad som gäller i det här landet?

Jag undrar vad som gäller i det här landet?

Jag är född i det här landet av svenska föräldrar för en hel del år sedan.

Jag trodde jag var den som självklart skulle förstå det svenska. Jag har ju växt upp i den svenska kulturen och följt med i det som skrivits och sagts i våra medier sedan jag var barn.

Men, ärligt talat, nu förstår jag ingenting.


Exempel:

Vi ska ta emot flyktingar och förstå deras svårigheter och öppna våra hjärtan. Alla som förnekar flyktingars rätt att komma till vårt land förorsakar stora och starka fördömanden. Det är som om den som vågar säga något emot den rätten förlorar sitt människovärde.

Men.

Samtidigt kunde vi läsa i DN den 17 oktober i en artikel av Philip Tier, om att esterna -som flydde från sitt land under andra världskriget när städer, byar och flyktingfartyg bombades sönder och samman, och de alla riskerade att dödas av ockupationsmaktens vapen som sköt sönder alla deras drömmar om ett liv i en fri republik som fria människor med en demokratiskt styrd regering,

Jag har alltid tänkt att Oksanen, som författare, framför allt är intresserad av att visa hur människan är beredd att offra börd, hemgård, faster och moster för att rädda sitt eget skinn. (Skrivet med förstorade bokstäver! för att vi iunte skulle missa det.)

Tänk er om en svensk tidning skrev så om dagens flyktingar! Vilket ramaskri det skulle bli! "Rasister! Fascister!" skulle de kallas som vågade säga något sådant. Vad är skillnaden? Kan någon förklara det för mig? Det uttalandet vittnar, i mina öron, om fördomar och om att alla människor inte har samma värde. Att fly från brinnande världskrig är inte lika allvarligt (om man var est, vill säga) som att fly från de krig som brinner i Arabvärlden tydligen.


Den som fortfarande tror att det var ett bra liv man levde i Sovjetunionen, eller fortfarande tror på Sovjets propaganda om att esterna var/är fascister bör studera ämnet på ett allvarligt sätt utan vinklingar eller fördomar.

Nu har vi kunnat höra hur Putin svarar på journalisters frågor om varför Ryssland har så stora problem i dag, hur han skyller allt på västvärlden! Det finns inga ryska soldater i Ukraian! Finns där några, då är de där frivilligt på semester. Putin glömmer säga, att en rysk soldat aldrig får semester, eller att det begravs många, många ryska soldatar just nu i hemlighet, eller att han förnekade ryska soldaters närvaro i Krim för att senare tacka dem för deras insats. Förstår man då, att Putin är uppväxt med den sovjetiska kulturen, där sanning inte existerade så som vi har lärt oss. Sanning är vad Kreml säger. Inget annat. Ni vet, som esten( och andra) sa: “Jag behöver ingen klocka, Moskva talar om för mig hur mycket klockan är.” Allt in i minsta detalj bestämdes av Moskva, och snart är vi där igen.

 Eevi Udeküll

Jag hörde just en intervju med en estnisk kvinna, Eevi Udeküll, som bl.a. berättade hur läkarstudenter, med bara ett par månader kvar av sin utbildning, relegerades från universitetet för att de upptäcktes under en gudstjänst! Komsomolmedlemmar gick runt i kapellet i Tartu och studerade vilka studenter som var där, och straxt därefter var de besökarna relegerade. Men kvinnan berättade aldrig om de fick fortsätta leva, eller hur deras liv sedan blev. Men vi vet. Det sista sovjetiska koncentrationslägret stängdes 1989.


Här är intervjun med Eevi Udeküll:: http://www.virumaateataja.ee/3030227/videosari-joulujutt-komnoored-jahtisid-kirikulisi

Jag har berättat många liknande historier, som ni hittar under “Livet i Sovjetunionen”.

-----


Per Gudmundsson i DN i dag:

Det är vämjeligt att höra den förre kabinettssekreteraren, FN-ambassadören och socialdemokratiske biståndsministern Pierre Schori hävda i P1 Morgon att förtrycket på Kuba kommer av ”53 år av onaturlig isolering”, och att reformer nu ”kommer av sig själv”, när 1900-talets historia borde ha gjort det uppenbart för alla och envar att det är kommunistregimen som bär ansvaret

Det här hör vi så ofta. Har man en gång trott på kommunismens godhet, då tar man inte till sig sanningen. Pierre Schori, som förklarade att “Detta är den lyckligaste dagen i mitt liv” när de baltiska länderna åter blev fria stater 1991. Just då glömde han att han förordat tidigare att de baltiska staterna inte skulle söka frihet, utan bli stater inom Sovjets ram.

Han har ändå inte lämnat tron på den goda kommunismen, och blundar för hur folket lider. Hur deras frihet smulats ner till stoft. Han vill inte se det.

-----

 

 Uno Puusepp

Kreml gör vad de kan för att genera Estland. I dagarna har de själva avslöjat en av sina spioner i Estland. Hans namn är Uno Puusepp.

Han arbetade för KGB medan Estland fortfarande var en del av Sovjet. Därefter anställdes han av den estniska underrättelsetjänsten Kapo, innan han 1996 värvades till Rysslands federala säkerhetstjänst (FSB), uppgav den ryska statliga tv-kanalen NTV i en dokumentär i söndags. /../

I mitten av 1990-talet ska Puuseep ha fått i uppdrag av Kapos ledning att hjälpa ”några svenska experter” installera avlyssningsutrustning på den ryska ambassadens telefonlinjer i Estland.

– Mitt uppdrag var att ta ambassaden under kontroll, alla utgående linjer, både öppna och slutna, säger Puusepp i programmet.

Han säger att han genast avslöjade planerna för sina ryska uppdragsgivare. Dessa i sin tur lät ”svenskarna” installera utrustningen, bara för att sedan omedelbart övergå till andra kommunikationskanaler.

– Jag kunde inte tillåta att detta skedde. All information skulle antagligen gå via Sverige till Amerika, säger Puusepp. (Dagens Nyheter och Postimees)

Naturligtvis gjorde ryssarna detta avslöjande när Puusepp var i säkerhet i Moskva. Det de ville uppnå var bara att genera Estland, och vad de tänker göra med den tillfångatagne estniske säkerhetspolisen Kohver, som togs i Estland tidigare i år, det har ännu inte meddelats.
 -----

Detta är en docka, föreställande president Obama, uppsatt på Krim, och fler likadana finns att köpa.. 
 
Vi som inte ens får säga att Pippis pappa är negerkung.
 
Var säger civilisationen "Stopp!"?

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0