Dec 5, 2014 Nu börjar julen snart.

Nu har vi inträtt i juletid. Vi har firat första advent, tänt ljusen och måste fundera på julklappar. Vi har firat Lucia sedan 1900-talets början, och den seden har varit speciell under den mörka decembermånaden. Det är en sedvänja, som blivit en viktig del i vår svenska kultur. Men, tyvärr kommer man inte göra det överallt i vårt land i år. Vi böjer oss för de nya i vårt land som aldrig firat det tidigare, och därför inte förstår varför vi gör det. Lucia kanske hör till det som av vissa kallas "trams".

 

I Estland däremot, där så många sedvänjor var förbjudna under ockupationsåren, där är allt lika viktigt. Där missar man inget, och absolut inget kallas för 'trams".


När Sverige gick med i EU då tänkte jag, att all gammal kultur skulle bli lika viktig. Jag trodde att ortens, länets eller landsdelens kultur skulle vara roligt att uppleva tillsammans. Och så ser det ut att bli tvärtom! Vi är obetydliga i kultursammanhang, och istället är det den amerikanska, och tidigare DDR-kulturen som suddar ut vår egen alltmer.

Jag blev glad när jag fick sommarbroschyren från Dalarna. På varje sida fanns bilder från ett soligt, blommande Dalarna, med folkdräkter, keramik, majstänger mm.

I går såg jag på det samiska nyhetsprogrammet Oddasat, att man i Norge har instiftat ett kulturfond, där bidrag kan sökas av samer från Norge, Sverige, Finland och Ryssland. Det är glädjande. Jag hoppas att det även kommer skänkas pengar till den fonden från alla de länderna. Det är fantastiskt om vi kan inse betydelsen av den samiska kulturen. Rent krasst kan man säga, att det är en mycket bra orsak att besöka vårt land för att få delta i Jokkmokks marknad, vara med om renskiljning och se deras hantverk. Det är inkomst helt enkelt.

I vårt Europa ska vi kunna besöka varandra och uppleva de olika kulturerna som finns där. Det är ju det som är spännande när man är ute och reser. Jag vill komma till något annat än det jag har omkring mig i vardagen. Annars blir det inte lika spännande. Till exempel den ungerska hästgården på Pustan vi besökte en gång.

Jag tycker det är så roligt att tränga in i den estniska kulturen. Att få se hur de tänker och gör. De har helt andra, verkligen helt andra erfarenheter än vi, och de tänker därför oftast annorlunda än vi.

I går talade Putin i Moskva. Det visades både i estnisk, svensk och finsk TV. den svenska TV:n undvek att visa det mest kontroversiella. Vi fick se i estnisk TV när Putin anklagade USA och Väst för kriget i Ukraina. Han kallade oss för fascister och påstod att vi skapar misstämningen till Ryssland. Han jämförde kärleken till Krim, med den som israeler och muslimer känner för Tempelberget. För esterna är det här skarp information. De blir inte förvånade om han säger något liknande om Estland. Han säger det han vill. Det fick vi inte se i svensk TV.

Tallinn i juletid.

Det gäller att leva i den kultur som betyder något för en så länge man kan. Om morgondagen vet vi inget, och även vår kultur och våra liv har ett värde.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0