jan 18, 2013. Postimees, nyheter.

Så var det dags igen. Borgmästare Edgar Savisaar visar sig återigen med en ny ung, snygg flicka.

Savisaar öppnade dörrarna på sin limousine och ut från baksätet kom en slank blondin. Hennes blanka stövlar reflekterades fotoblixtarna. Alla såg förvånat på varandra. En ny?

För att avslöja mysteriet - hon är Ekaterina Fedkina ( 23 ) , officiellt borgmästarens nya assistent. Vid de senaste sociala evenemangen har Savisaare haft Moonika Batrakova vid sin sida. " En vacker och smart tjej, " har Savisaar sagt om henne.

 

På lördagens sammankomst i Salme Kulturcenter för partiet anlände alltså partiledaren med en vacker blond flicka. Man får ett intryck av en blygsam jungfrus lugna leende. Hon lämnar festen också tillsammans med Savisaar.

Vid flera tillfällen efter festen har de synts tillsammans och Savisaar har förklarat:

"Nej, det finns inte någon ny eller gammal brud. Min tidigare assistent Oksana har ledigt  p.g.a. föräldraledighet , Katjast ( Jekaterina). är hennes ersättare.

Savisaar ser om sitt hus.

Han vet hur mycket de rysktalande betyder för hans parti. Nu har de beslutat att en ledamot i EU-parlamentet ska tas från den rysktalande gruppen. Det är bra dels för att det visar att esterna inte behandlar ryssarna illa, och att de rysktalande också får en röst i EU. Det man kan le åt är att Savisaar är så smart och vet hur han ska få behålla sin makt. Alla rysktalande i Estland ska rösta på hans parti. För esterna finns flera partier att rösta på.

-----

Myndigheterna i St Petersburg har förbjudit högtidlighållandet av minnet av årsdagen av Leningrads belägring av tyskar i staden.

 Belägringen av Leningrad , som varade i 872 dagar , från september 1941  till den 27 januari 1944, var en av de mest förödande och mest långvariga aktionernas i historien. Hunger, kyla och sjukdomar krävde över en miljon människors liv. Många begravdes i massgravar .

Jag läste någonstans att Stalin såg belägringen av just Leningrad som en möjlighet att bli av med många starka människor som han inte ville ha i landet. Han förföljde och dödade intelligensian och andra människor som visat att de kunde tänka själva.

-----

För övrigt har jag hört andra presentera samma åsikter som mina. Det är roligt. Det var en engelsktalande professor som förklarade hur tvivelaktigt ordet tolerant är. Istället ska man möta alla människor med respekt. Det  är en aktiv handling som kräver något från båda parter. Mina trogna läsare vet att jag förordar “nyfiken respekt”, alltså ett intresserad och respektfullt möte mellan människor.

 
 

Jag såg också en intervju med Nyamko Sabuni, f.d. jämställdhets- och integrationsminister. Hon sa mycket som överensstämmer med vad jag anser. Men jag kan inte ge något exempel just nu. En mycket klok kvinna är hon i alla fall i mina ögon.

Hon berättade att när hon blev utsedd till minister förstod hon att hon inte skulle hinna gå till frisören, så hon rakade av sig allt håret på huvudet. Det tycker jag var modigt och klokt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0