jan 27, 2014. Kristnandet och kommunismen.

 Jag hittade en Populär historia och blev intresserad:
 

Hur kan man jämföra kristnandet och kommunismen?

Populär historia mars 2002
Den medeltida epokens början är för Sverige och dess nordiska grannländer den historiska tidens gryning, då skrivna källor börjar kasta ljus över skeendet och skingra den förhistoriska epokens anonyma mörker. Bakom detta skeende, som ligger mellan tidigt 1000-tal och 1200-talets mitt, finner vi kristendomens genomslag och uppkomsten av en kyrklig organisation, inordnad i den europeiska kristenheten under ledning av påven i Rom.

Kristnandet tillhör tveklöst en av de allra mest genomgripande förändringarna i vår historia. Det innebar att de svenska landskapen blev en del av en stor och expansiv europeisk kulturgemenskap, med återverkningar inom strängt taget alla områden. Redan de talrika runstenarna, med obetydliga undantag våra allra äldsta skriftliga källor som ristades och restes under 1000-talet, är en spegling av kristet inflytande. Runstenarna är ofta korsmärkta eller har inskrifter som speglar kristna dygder i en mera tidlös nordisk version, likt den småländska Bolmarydsstenens text som Assur lät rista över sin fader Önd:
Han var minst av män en gnidare
ej snål på mat, ej snar till hämnd,
på sin Gud den gode trodde.
/../
Under den europeiska högmedeltidens tre sekler, vilka sammantagna var den första verkligt dynamiska tidsåldern i Europas historia, blev alltså även Sverige indraget i ett internationellt projekt med centrum i Rom. Det blev en del i ett europeiskt-katolskt universum som bredde ut sig mellan Sicilien och Nordkap, från Irland till Ungern och östra Polen, därtill med utposter i Nordatlanten.

Nu ska vi se på förhållanden i Estland. Det var alltså när Europa kristnats som erövrarna blev intresserade av det lilla landet med det perfekta läget. Europas stater fick bestämda regler att leva efter och “uppmanades” att kristna hela världen. Det gjordes med eftertryck, även om det var extra besvärligt i det här lilla området, som ännu inte var en "stat", eftersom  människorna levde i små områden med en vald ålderman som fattade de gemensamma beslut som måste fattas. Människorna hade en väl grundad tro, lik den svenska asatron. De hade inget intresse av omvärlden och dess tankar. Påven fick sända missionärer i flera omgångar innan de tvingat över de motsträviga esterna till sin tro. Och riktigt kristna blev de inte förrän vid reformationen. 

Men jag tänker ofta på hur det var att betraktas som en andra rangens människa. Naturligtvis fick inte de enkla esterna begravas på samma kyrkogård runt kyrkan som det fina adelsfolket från utlandet. Inte ens kristendomen gjorde att esterna fick tillbaka hela sitt människovärde.

När det gäller kommunismen kan man säga att det fanns likheter. De gömde sig bakom budskapet att det var den “lilla” människans rättvisa det gällde. Alla skulle leva lika bra och det skulle gälla hela världen, naturligtvis. Och hur var det i verkligheten? Samma "von oben" syn på de vanliga människorna. Det var de som fick betala för de nya härskarnas goda leverne. Precis som det alltid varit. Det var oerhört många människor spom mördades och torterades i kristendomens namn, men under den korta tid Stalin ledde kommunisterna i Sovjetunionen mördades många miljoner människor. Finns det någon makt som mördat fler under lika många år?

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0