sep 24, 2014 Ett möjligt samtal?

Jag hörde ett telefonsamtal. Eller, kunde ha hört ett samtal. På den ena sidan fanns Vladimir Putin, men jag är inte säker på vem den andre var. Eftersom jag satt i ett rum bredvid hörde jag bara den som ringde upp.

         

Vladimir, är det du?


Hej, hej. Du hör vem det är.

 

Jodå, allt är bra här, och hur är det hos dig?


Bra. Jo, jag undrar vad det är som händer. Jag trodde att vi var vänner.


Ja, just det. Det är vi ju, men varför har ni börjat flyga där ni inte får? Om vi är vänner kan vi väl göra som vi bestämt.


Nej, vi tänker inte gå in i Nato, och förresten var du ju själv med där. Eller hur? Partnerskap för fred. Vi skulle ju inte kriga. Vi var ju överens om att krigen i vår del av världen var slut.

Men du krigar ju i Ukraina!?


Nähä, det gör du inte. Men det sägs ju att dina soldater finns där.


Nähä, men det sa du ju om Krim också.


Ok. Du har inga soldater där. Och du tänker inte bråka med oss. Bra.


Men den där estniska polisen då, som ni tog vid gränsen?


Men också ryska gränsvakterna säger ju att han togs innanför den estniska gränsen.


Jaså, så det var fel.


Men du, de där Baltiska länderna är ju så små. Varför bryr du dig om dom?


Jaså. Men dom säger det. Dom menar ju att du tog den estniske polisen för att Obama och esterna ska förstå att du kan göra precis det du vill.


Nehej så han är spion alltså, som du tänker straffa.


Ja, ja självklart ska spioner straffas. Och du vet att han verkligen är spion då.


Nej, jag tvivlar inte på din säkerhetstjänst. Absolut inte. Men jag vill bara veta vad som händer.


Och visst var det för att säkra oljeleveranserna som du lät bygga oljeledningarna genom Östersjön. Jag menar eftersom ukrainarna inte kunnat få sina leveranser eftersom de haft svårt att betala, så var det här helt naturligt.


Ja just det.


Och hamnen i Slite på Gotland är ju bara för att sköta de leveranserna?


Ju just, inga krigsfartyg ska ligga där!


Det pratas så mycket dumt.


Jamen då förstår jag. Och vår vänskap består.


Det är så skönt när man, som vi, kan prata igenom problemen ordentligt och klarlägga alla frågetecken. Det är så man undviker krig, brukar jag säga.


Javisst.


Mm.


Ja, o ja.


Skönt. Och då håller du med om att vi inte behöver något försvar.


Ok, då jobbar vi efter det. Hej då kompis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0