Sept 17, 2014 Inlägg till en högskola mm.

Jag skrev den 8 maj: REPUBLIKEN ESTLAND - ETT FRITT LAND!
Där fanns ett mail som jag skickat till rektorn för Södertörns Högskola. Jag har missat svaret jag fick. Det kommer här:

Tack för ditt brev,

 Studentuppsatsen du hänvisar till är i ämnet pedagogik och handlar om flerspråkighet och dess betydelse för en persons identitet. Ämnet är inte historia och fokus ligger inte på historieskrivningen, vilket är viktigt att konstatera. Men uppsatsen innehåller ett inledande stycke om den undersökta ryska minoriteten i Estland som bakgrund och om studenten formulerat detta utifrån att ha inhämtat fakta på ett subjektivt sätt är detta förstås olyckligt.

 Med vänlig hälsning,

Kenneth Wall

Kommunikationschef

Södertörns högskola


Jag kände mig tvungen att svara:

Tack för svar.

Jag är ledsen att jag svarar sent.

Det finns säkert fler än jag som läser uppsatser på nätet, och då är Södertörns Högskola skyldig till att sprida desinformation.
 
Jag tycker att det är fel att släppa igenom en uppsats som  bygger hela sin slutsats på att ryssarna i Estland behandlas illa "trots att de bara är vanliga invandrare", vilket de sannerligen inte är. Detta är ingen bisats eller ointressant för slutsatserna.
 
De som nu läser uppsatsen får ett felaktigt intryck av den ryska minoriteten i Estland, och fördomar understryks. (Det har nu blivit officiellt, att flertalet av de rysktalande  i Estland väljer att leva i Estland hellre än i Ryssland.)
 
Kan du tänka dig motsvarande fel om nazisterna? Det är två helt jämförbara samtida diktaturer som ägnade sig åt förintelse av folkgrupper de ville bli av med.
 
 
Med vänlig hälsning
-----
 
Den 8 juli skrev jag om Richard Swartz påstående om "högerextremismens framgång i Estland".
Jag fick ett mycket vänligt svar:
14 jul 2014 kl. 21:56 skrev Richard Swartz:
 
ett stort tack för att Du tog Dig tid att läsa vad jag skrivit! Nu skrev jag inte “Estland” utan “Baltikum”, kanske olyckligt eftersom aningen oprecist. Situationen, som Du säkert vet, är något annorlunda i Lettland och Litauen - att därför Estland något oförtjänt fick komma med “på köpet” är jag därför den förste att beklaga.
 
De bästa hälsningar
 
Richard Swartz
 
Jag svarade:
Tack för att du svarar och förstår vad jag menar. Tyvärr är detta så vanligt, att esterna faktiskt är klassade som nazister i Sverige och stora delar av världen. Min dröm är att någon i svensk media skulle vilja klarlägga detta, men ingen svarar på mina böner. Jag har verkligen försökt. Och inte bara jag, många ester har försökt ända sedan de kom hit, men svenskarna är inte intresserade av det. Jag vet inte varför. Kan du hjälpa mig?
Med vänliga hälsningar
 
Men han svarade:
 
tack för dina vänliga rader! Nej, tyvärr: jag kan inte hjälpa Dig, därtill vet jag alldeles för litet om Estland och hur landet uppfattas i Sverige. Min ytliga uppfattning var dock att i Sverige finns mycket sympati. Men kanske har jag fel.
 
De bästa hälsningar
 
Richard Swartz
Därför kommer vi aldrig få lära oss något om esternas situation. Alla felaktigheter och fördomar kommer stå oemotsagda. Ni, som läst min blogg, känner till många felaktigheter, och jag vill poängtera att Estland finns i vår omedelbara närhet. Tallinn är den huvudstad som ligger närmast Stockholm. Men landet är väl för litet; små länder bryr vi oss inte om...
-----
Kanske blir förre statsminister Andrus Ansip en av flera vice ordföranden i EU-kommissionen. Han är föreslagen och vi får se hur det går.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0