April 2, 2015 :1 Sverige och Pisa.

Apropå det jag skrev om Pisaundersökningen och svenska skolan, skriver Ann-Charlotte Marteus en bra artikel på Expressens ledarsida. 
Den svenska skoldebatten är djupt polariserad. Lutar Margareta Serder (som har forskat i ämnet), åt kunskapsskolans håll eller åt falangen som, likt MP, V och delar av S, är emot betyg, läxor och allt annat som inte inkluderar ord som "lust", "trygghet" och "demokratisk fostran"? 
/../

Men, hävdade Serder, engelskans "substance" och "reference" är mycket lättare att förstå än svenskans "substans" och "referens".

Fast i toppländer som Japan, Finland och Estland vet de visst vad substans och referens betyder. På sitt eget språk, till och med.

Såg ni? Topplandet Estland! Där förstår man, men inte "sill-och-potatis"landet Sverige. (Jfr uttrycket bananrepublik) Där ger man inte barnen undervisning att förstå annat än vardagssvenska, tydligen. Naturligtvis får de problem på universiteten!
Jag upprepar. Det är viktigt för vårt lands framtid att vi ger alla barn chansen att utvecklas,att ge dom så mycket kunskap som möjligt. Inte bara de som har det svårt i skolan. Alla!!
 
Artikeln fortsätter:
När Margareta Serder får frågan om vad Pisaresultaten säger om svensk skola, svarar hon: "Det enda som Pisa mäter är (...) matematik, läsning och naturvetenskap. Något annat mäts ju faktiskt inte. Så skola i kris är ett alldeles för vitt begrepp att tala om."

Jaså? Och i vilka akademiska ämnen är läsförmågan inte viktig? I själva verket säger väl kunskapsläget i de tre ämnena väldigt mycket om skolans kris.

Såvida man inte tänker sig att Sverige ska bygga sitt framtida välstånd på syslöjd och brännboll.

 Vi har ju redan olika specialgymnasium, som för t.ex. armbrytning. Där ser jag när jag googlar:
/../så här tränar du för att bli en bra armbrytare. Förutom armbrytning tränar du kondition, viktträning på gym och den så kallade ryssträningen.
Ryssträning? Det kanske är bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0