Juni 16, 2015 Om kravet på lojalitet inom grupper.

Maciej Zaremba skriver i dag ang. ett svar han själv fått på en artikel tidigare i DN. Han klargör hur en annan journalist förvränger det han skrivit och förlöjligar honom. Det är dock slutklämmen jag vill citera. Han återger psykologidocent Rickard L Sjöbergs ord: ”Kraven på lojalitet inom gruppen gör att medlemmarna undviker att ta upp kontroversiella frågor eller söka alternativa lösningar. Grupptänkande medför att man tappar i kreativitet, originalitet och oberoende tänkande. Genom gruppens inre dynamik får medlemmarna en förvissning om att besluten är rätta och en känsla av osårbarhet uppstår.”

Just det som jag försökt säga många gånger, men som han säger så tydligt här. Det är svaret på hur Ants och jag blev av med våra vänner under tidigare år, då vi försökte berätta hur det var att leva i Sovjetunionen. Vi ansågs ljuga eftersom det inte stämde med deras gruppåsikter. Jag tror alla måste vara medvetna om den här risken när de bestämmer sig för vad som är sant. Det gäller att undersöka saker. Att analysera påståenden, och kontrollera dem. Naturligtvis är det enklast att bara lita på dem man bestämt sig för att lita på, men det är alltså en uppenbar risk att man går i en fälla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0