Maj 24, 2015 En invandrare berättar.

För att ni ska förstå att Estland lägger ner mycket arbete på att invandrarna ska få ett bra liv i landet får ni här en artikel från Postimees den 22 maj.

För fem år sedan, flydde Maroof Muhammed från Pakistan till Estland. Han berättar för Postimees i en intervju varför han flydde sitt hemland, och hur hans liv är nu.

Maroof bodde i Kashmir, som är uppdelat och finns i både Pakistan, Indien och Kina. Som student, gick han med i en rörelse, som syftar till ett oberoende Kashmiri och snabbt efter detta  fick han problem med myndigheterna i Pakistan.

"Hela mitt liv har jag levt i Kashmir. Fem år studerade jag på universitetet och tog magisterexamen i sociologi. Sedan arbetade jag som kommunikatör på en hälsoorganisation i fem år ", säger Maroof som flydde från Kashmir 2010 vid en ålder av 35.

Pakistan blev så farligt för en aktivist som han själv, att han till slut blev tvungen att fly. Han ansökte om visum till olika länder och det land som snabbaste beviljade hans begäran var Estland. Han tog genast ett plan till Belgien, och väntade på en möjlighet att fortsätta resan till Estland.

Ett och ett halvt år senare hjälptes familjen av en människorättsorganisation till Estland. Nu bor Maroof med sin fru och deras två söner i Tartu. Numera har han sitt hemland i Estland.

"Jag vill stanna här. Jag är mycket tacksam mot den estniska staten för att de gav mig skydd. Jag kommer aldrig att glömma det. Jag vill stanna här och bidra med vad jag kan till detta land, även om det kommer att ta tid", sade han.
 
Jag har ingen bild på familjen., men här är en video. http://arvamus.postimees.ee/3199857/videolugu-pakistani-pagulaspere-elu-eestis

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0