Nobelpriset i litteratur 2015

 
Svetlana Alexievich
 
 
Jag har inte läst något av Svetlana Alexievich, årets nobelpristagare. Hon har ändå skrivit om sovjetmänniskan! Ett författarskap om den egna erfarenheten av livet där. Jag har reserverat två av hennes böcker på vårt bibliotek. Den ena boken är Zinkpojkarna, som handlar om de sovjetiska soldaterna i Afghanistan, om de fruktansvärda grymheterna de bevittnade och även deltog i. Jag tänker på när jag var i Setumaa 1998, och träffade en av dem som kom hem levande, en levande Zinkpojke, Kalver, vars liv raserades av just det kriget. Vi fick inte höra honom berätta om kriget, men vi såg att han var svårt fångad i sitt missbruk av eter och alkohol. Ett par år efter vårt besök tog han sitt liv. Han orkade inte leva längre.
 
Man kan också jämföra det kriget med det rysk-ukrainska. Nu kommer också soldater hem i kistor, utan att det erkänds officiellt att de har varit där. 
 
Nu ska jag åka till biblioteket!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0