Okt 19, 2015. Ordförandeval i Keskerakond.

Jag ser på estniska nyheterna Aktuaalne Kaamera. Förutom flyktingkrisen ser vi just nu mest Savisaar och problemen för hans parti Keskerakond.

 

Partiordförande Edgar Savisaar, misstänkt för korruption och just hemkommen från sjukhus, ska nu ev. ersättas på sin post. Det är dags för val av ordförande. Partietdistriktet i Narva föreslår Kadri Simson som ny ordförande, och hon accepterar. “Jag har samtalat med Edgar. Vi pratade länge. Han var lugn. Han sa att det kommer bli en riktig kamp. Frivilligt lämnar han inte.“

 

De andra partierna säger att partiet måste ändra sig i grunden om det önskar samarbete. Keskerakond räknas stå till vänster om Socialdemokraterna, dock inte kommunistiskt, mera som Enade Ryssland i Ryssland. men inte ens om de två partierna skulle gå ihop vill de andra partierna samarbeta. (Socialdemokraterna är inte heller intresserade av att sådant samarbete.)

Det största problemet för partiet är, säger soc. dem. Andres Anvelt, är att Savisaar inte betraktas som en helestnisk politiker. En politiker som inte bara går Estlands ärenden, utan också anpassar sig efter ett grannland. 

F.d. finansminister Jürgen Ligi, reformpartiet, anser att hela Keskerakond behöver bytas ut. De ljuger, stjäl och arbetar under bordet med Ryssland och har en helt annan kultur än de övriga partierna. En ny ordförande gör ingen skillnad. Och Kadri Simson kan inte fungera som ideologisk chef eftersom deras väljare är så annorlunda.

Marku Mihkelson, IRL, anser att det går att prata med Simson, vilket man inte kan med Savisaar, som i alla diskussioner är diktator och demagog. Savisaar har varit “Partíet”. Där finns ingen demokrati. Kanske kan det bli lite bättre med Simson som ordförande. Man får önska henne framgång i att förändra partiet.

Mihkelson säger också: “Jag skulle ställa två frågor till henne: 1. Vem tillhör Krim? 2. Fortsätter hon vänskapen med Putins parti Enade Ryssland?”

 

Kadri Simson själv svarar i TV-intervju att hon inte tror att Savisaar är korrupt. Men “även om han skulle förlora i domstolen kommer jag stödja honom som människa.”

Om hon vinner omröstningen, hur går det då med Yana Toom? (Hon sitter i EU på Keskerakonds mandat, och röstar där som Putin vill.)

“Jag kandiderar efter mycket grundligt förarbete. Jag vet att jag har väldigt starkt förtroende. Det är dessutom inte etniskt betingad. Dessutom är verkligheten sådan, att vi alltid måste prata med Ryssland.” Hon fortsätter: “Mihkelson glömde nog vem han skulle ställa frågorna. Jag har samma åsikt som han, att Krim tillhör Ukraina. Jag var en viktig del när överenskommelsen med Enade Ryssland skrevs under; jag var huvudsekreterare för Keskerakond och jag var uttalat pessimistisk för hur en sån överenskommelse skulle fungera. Den är helt öppen och det finns inga hemliga tillägg. Överenskommelsen är just nu i stort sett kall. Det är inte min första prio att diskutera den. Partiets arbete utvecklas och närmar sig folket. Överhuvudtaget har alla förstått att vi måste diskutera med ryska motsvarigheter. Fyra estniska partier var i i den ryska Duman förra veckan för att träffa parlamentsledamöter, men vi måste också diskutera med partier. Jag tror dessutom att vår svaga regeringen inte håller ihop i fyra år till.” (Där är det många som tror motsatsen.)

 

 

 Hundisilma Talu

Savisaar har haft öppet hus på sin gård Hundisilma Talu/Vargögats gård. Han vill naturligtvis visa upp sig. Det är första gången han känner att han behöver göra det, och enligt partikamraterna är det hans egen ide. Han vill väl påminna folk om sin storhet och kanske säkerställa att de ska rösta på honom. Savisaar själv skrattar åt att Kadri Simson ställer upp som ordförandekandidat av omtanke om honom. Han klarar sig alltid! Men vi hör faktiskt att han nu är gammal och sjuk.

Det kom fem tusen besökare i helgen till hans gård. Några hade cyklat 10 mil. De hälsades välkomna och fick ta bilder överallt. Under matpausen, då de bjöds på soppa och smörgåsar var det dans och dragspelsmusik på gräsplanen.

Alla besökare vill naturligtvis ha honom kvar. “Och”, säger Savisaar, “det är dessa människor som hjälper mig.”

Angående att det är fler som kandiderar meddelar Savisaar att det spelar ingen roll för honom. “Det är jättebra att de är många, men om de gör det för att jag ska få lindring i mitt arbete, har det ingen  relevans. Ett tiotal av distrikten har redan förordat mig. Simson är duktig, men det är ju partiet som bestämmer.”

 

Många har oroat sig för att Kadri Simson inte talar ryska, vilket alltså Savisaar gör, och det kommenteras av vice talmannen i parlamentet, Jüri Ratas, i Savisaars och Simsons eget parti, ”Rysktalande behöver inte oroa sig vid ett ordförandebyte. Om nu Narvadistriktet förordar Simson, där så många är rysktalande, då kan språket inte vara ett problem.”

 

En luthersk präst från Jaani kirik/Johanneskyrkan i Tallinn, Jaan Tamsalu, välsignade hemmet och alla som där bor. Det är inte ovanligt att både lutherska och ortodoxa präster gör så i Estland. Vi var med när en ny brandbil välsignades på samma sätt.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0