Mars 29, 2015. När man vet sanningen är det alltid fel i media.

Vi har varit med om det här förr.
Ska jag våga tro på vad de säger i Rapport?
Ska jag över huvud taget våga lita på media?
 
Ett inslag om Estland i Rapport! Bra! Trodde jag.
 
Journalisten Hasse Svens rapporterade om esterna och deras flyktingar. Det handlade bl.a. om dumheter att de 700 kvotflyktingar esterna ska ta emot under ett år, nu skulle bli 345 på två år. Det måste i så fall ha blivit ändrat sen i går! Då gällde nämligen 700 på ett år.
Vad esterna däremot gör, är att kontrollera så mycket som möjligt; att det inte är terrorister som kommer, till exempel. Det är väl självklart, att ett litet land som Estland, med de fruktansvärda erfarenheter de har av deportationer och okontrollerat mördande av oskyldiga männskor i ett främmande kulturklimat i deras eget land, att de är extra försiktiga! 
 
I Estland skrivs det om Sverige. Om bränder av bilar, no-go-områden där inte ens polisen går in ensam. Det skrivs om mord och mordförsök. Om att flyktingarna i Sverige är så många, och att det saknas bostäder för alla. Om stor arbetsbrist. Att flera av de unga muslimska flyktingarna, fler än i andra europeiska länder, återvänder till sina ursprungsländer för att kriga med IS, och allt detta skrämmer dem. Kan en svensk förstå det?
Esterna vill leva ett lungt liv. Äntligen. Detta lugna liv ska inte behöva ta slut redan efter 25 år av frihet och demokrati.
 
Dessutom måste de lösa problemet med alla rysktalande, som inte vill lära sig estniska, och inte vill inordna sig i det estniska samhället. "Narva är ockuperat av esterna." Så sa vår guide i Narva en gång.
 
De har Ryssland som närmaste granne i öster. Ett land som hotar dem och t.o.m har gått in och tagit hand om estnisk säkerhetspolis på estniskt område, och sedan ljugit och påstått att esten var på ryskt område. Kan esterna behöva en säker gräns mot Ryssland? Kan t.o.m en svensk journalist sätta sig in i den situationen?
 
Jag har en bön till SvT. Sätt in en reporter att rapportera om Estland som känner till landet. Någon som kan rapportera med djupoare bakgrundskunskap. Estland är ett land med så mörk bakgrund, så olik vår, att kunskap behövs. Är det lika okunniga reportrar på andra ställen också? Vet de verkligen något om Turkiet, SydAfrika etc? 
 
Det är inte första gången det uttrycks felaktigheter och fula vinklingar om Estland i våra media. Jag har skrivit om det vid flera tillfällen. Och: Jag vill inte skämmas för att jag är svensk!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0