Dec. 23, 2009 sylt? Eller sylta?

God Jul alla mina vänner!


I år är det en härlig vit jul både i Sverige och i Estland. den senaste rapporten från Estland är 9 cm snö. Men det var i tisdags, och sedan har det snöat igen!

Visst är det härligt att vi får fira jul. Även i Estland kan man ta in julgran och sjunga julsånger. Vilken idioti att förbjuda sådana enkla saker. Och med hårda straff dessutom. Jag minns första julen jag var i Tallinn. Det var nog 1992. Det stod en julgran på Rådhustorget och såg lite främmande ut. Julsaker såldes i affärerna ännu ett par veckor efter julhelgen. Det kändes verkligen att de var ovana. Men det var underbart i alla fall. Vi gick i gränderna i Gamla stan i Tallinn och njöt av den kulturfyllda stämningen kring husen, som ännu inte reparerats, men var svagt belysta av gatljus. Det var verkligen en ljuv känsla av historia i luften.

I dag har vi träffat Ahmed som numera bor i Kenya. Vi diskuterade bl.a. olikheterna i våra länder. I Afrika tänker människor annorlunda, kulturen är annorlunda. Så mycket är korrupt och han anser att SIDA inte ska arbeta som de gör. De gynnar bara dem som redan har.

Det är så mycket som är olika i länders kultur, att vi gör alldeles fel om vi tror att det inte betyder något.

Vi gör ett misstag om vi inte introducerar våra invandrare i den kultur som råder här. Jag hävdar att jag lugnt kan säga att jag inte är rasist. Jag tror bara att det skulle gynna alla parter om man på ett trevligt sätt kunde lära våra invandrare när de kommer hur vi lever här, för att undvika onödiga missförstånd. Jag anser att det är en ovänlig handling att inte göra det.

 

Sedan var vi hemma hos Anna och Rolle och firade jul. En stilla fest med god julmat. Precis som man kunde önska sig.

När Ants var liten frågade hans kamrater hur man firar jul i Estland.

"Ja, ungefär som här, men vi äter sylt."

Och då tyckte alla att det var jättekonstigt att man åt sylt. Men det var ju sylta han menade. På estniska heter det sült (tror jag det stavas). Rödbetssalladen är annorlunda också. Den heter rassolje, som är en jättegod sallad med eller utan sill. Och så äter man blodkorv med stekt fläsk och lingonsylt. Mums. Och hemgjord leverpastej, grovkornig. Och lika stor mängd mat som hos oss. Och dricka dock inte julmust.

I morgon är det julafton.

 
Trackback
RSS 2.0