Maj 10, 2010. Frihet är det bästa ting...

Slutkommentar om pridefestivalen, ett svar från Sanna Rayman:

Hej!

Jag förstår mycket väl den huvudsakliga poängen du gör. Men, i det här fallet kan man väl dock säga att problematiken inbjuder till nämnda ihopbuntning genom att evenemanget i fråga faktiskt har döpts till Baltic Pride och det var inte min idé att det skulle förhålla sig så.

Men som sagt. Jag förstår din poäng.

MVH

Sanna Rayman
Jag har inte svarat på det mailet, men jag borde ha frågat om hon kommer klaga på hela Baltikum om Baltic Air-planet är försenat? Det är ett lettiskt företag.

-----
Jag har också haft telefonkontakt med Ann Mari som kommenterade min blogg för en tid sedan. Det hon berättar om sin uppgift under 80-talet är fantastiskt. Hon hade förmånen att deltaga i frihetskampen och träffa många av frihetskämparna. Hon berättade också att hon är den enda västerlänning som varit i fängelset för politiska fångar i Tallinn och kommit levande därifrån. Vi kommer att ha mer kontakt och det ska bli spännande att höra om vad som hände.
Hon ringde nyss och berättade att hon fått ett mail fyllt av hat för sina antikommunistiska åsikter.
Vi lever i ett fritt demokratiskt samhälle, och jag kommer alltid propagera för ett fritt Estland. Sedan får man kalla det för vad de vill. "Frihet är det bästa ting, som sökas kan all världen kring. ... Med frihet följer ära." skrev Runeberg.
"Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större." Vem bestämmer vad som är rätt? Kan man tänka rätt utan att tänka fritt? Jag lovar att det är så fruktansvärt lätt att tänka fel när man lever utan frihet i en diktatur. Sedan uppstår problemet att tänka både fritt och rätt. Vi kan se både här och där att även i en demokrati kan det gå snett, men har vi sett en diktatur där den vanliga människan inte farit illa? Elagu Eesti Vabariik! Leve republiken Estland.
Det har planerats en tid att Estland ska gå över till euron den 1 jan 2011. Det betyder att den dagen blir Estland skyldig att vara beredd att betala 13,8 miljoner kroon i potten för länder med ekonomiska problem i Europa enligt dagens överenskommelse i Bryssel.
Trackback
RSS 2.0