Maj 27, 2010. På ängen är nu tio får.

Det var så roligt att få ett meddelande från Estland.
Vår resa har skjutits upp några gånger, och livet här handlar om min hälsa, barn och banbarn. Det senare ger självklart en härlig mening i mitt liv.
Och så plötsligt ett livstecken från någon vi träffar i Estland!
Javisst ja.
Estland.
Och verkligheten.
Den naturnära verkligheten.
Fåren som rymmer. Åh, om jag ändå varit där.

Och så skrev Annika en gång till. Om vardagslivet. Och lyssna på språket så hör ni den sjungande finlandssvenskan. Mina kommentarer inom parentes.:


Hej!

Skolorna slutar här den 4.6. Den 5.6 är det så Pandivere laat (
marknad) och den 7.6.
reser jag till Finland med pojkarna, skall vara där en vecka, vi kommer hem
den 14.6. Jag hade just 2a och 2b från Väike-Maarja skola och titta på
fåren, dom var bara en halv timme. Fåren var så rädda och kom inte och äta
kvistar från deras händer. Men när de gick lite längre bort så kom alla. Som
avslutning släppte vi alla ut på ängen och springa. Dom hade innnan varit
och titta på höns och kor hos Kai Tomingas i Eipri - hon som har mina får om
vintern + var vi var på midsommarfest- sedan mina får och så for de vidare
för att se på kalvar och grisar och strutsar i Pikivere.

Här har det regnat igår och idag på förmiddagen.

Vi har med Marju gjort en ny hemsida för Ebavere
https://sites.google.com/site/ebavere/
(Titta gärna på den, texten är på estniska)

Annars är välan allt som vanligt.
Det var den 21.5 höring av Ebavere backes kaitsekorralduskava
(försvarssystemplan?) som
miljödepartementet i Viru län har beställt. Den var nog så tunn och dålig,
ikväll skall vi skriva med Marju förbättringsförslag. På ängen är nu 10 får
men till veckoslutet säljer jag 2 + ett lamm som senare skall komma
tillbaka.

Hej Annika


Trackback
RSS 2.0