Maj 30, 2010. Jäneda.

Här sitter jag och tänker. Eller drömmer. Jag funderar på vad jag längtar mest efter. I sommar i Estland. Jag kommer gå på några marknader. Jag ska välja en linneklänning från någon hemslöjdare och köpa växter på marknaden i Jäneda. Bara vi inte kommer för sent! Jag ska åka till Palmse eller någon annan mõis, herrgård, och gå i parken, sätta mig vid en kaffeservering och äta några hembakta kakor. Jag vill gärna åka till Narva och känna på alla förändringar sedan vi var där senast.


Massor med handarbete i Jäneda. En stor affär fylld med allt möjligt. Den ligger en trappa upp i den stora ladan. I undervåningen finns den stora restaurangen Musta Täku Tall (Betyder ungefär De svarta hingstarnas stall).  Där brukar vi äta något litet och njuta av maten och omgivningen. Känslan av stall finns bevarad.

Stallet i vintertid.  Ni skulle se den på sommaren under marknadsdagarna. En jätteparkering fylld med bilar och sedan massor med bord fyllda med föremål, timrade småhus och gungor och allt möjligt som ska säljas till oss alla. När Ants gick omkring där med sin keps som det stod Sweden på, hörde jag en gång en kvinna säga på estniska: "Där går en svensk, och han talar estniska!" Bakom gick jag med min keps som det står Estonia på, som jag förresten köpt på Jäneda, men jag var knäpptyst.

 

Restaurangen.

Stor, ljus och inbjudande med alltid lika trevlig personal.

Trackback
RSS 2.0