Maj 5, 2010. Håll Estland rent.

Chokladfabriken Kalev är såld till en norsk firma. De planerar att exportera den goda chokladen. Kanske kommer vi kunna köpa den i Sverige också.

 

Esterna har ju utmärkt sig när det gäller datateknik. Det var ju en est och en svensk som hittade på Skype. Och nu är några av dem i Silicon Valley i ett samarbete med finnar, men de säger att de är konkurrenter också. Undrar hur de jobbar.

Jag hoppas att ALLA har hört och läst att de stater i EU som klarat sig bäst i finanskrisen är Sverige, Bulgarien och Estland! Det talas inte lika mycket om det som om att det gick så dåligt för Estland tidigare, vilket alltså var en anka. Det är intressant med Bulgarien också med tanke på den artikel jag kommenterade tidigare om hur dåligt det går för de östeuropeiska staterna efter kommunismens fall. Av tre länder är två före detta kommuniststater. Det är bekymmersamt när man tar alla i en sväng för enkelhetens skull. Varje land i Europa är unikt.

Det har också varit en "Håll Estland rent" aktion i helgen. Vilken skillnad det är nu jämfört med tidigare. Rent snyggt utefter de numera asfalterade vägarna där träden är ansade, vägrenen klippt, vita streck precis som här och stolpar med reflexer vid kanterna. Och hastighetsbegränsningar och dessutom poliskontroller.

En ny film «Ma elasin Eesti Vabariigis» (Jag levde i Republiken Estland) skildrar Estland under 1939 sett ur ett barns ögon. Regissör är Indrek Treufeldt. Den måste jag se när jag kommer tillbaka dit.

Regissören.

 
Trackback
RSS 2.0