Feb. 2, 2011. 91 år efter Tartufreden.


Ja, det var ganska dramatiskt i går, men när jag vilat en stund, kände jag ändå att det varit skönt att vara ute i solen och den härliga friska luften. Men jag gör inte om det.

Postimees ställer frågan i dag om Edgar Savisaar har låtit vaccinera sig mot svininfluensan. Han somnar efter tre minuter på sammanträden.



Savisaar i arbete.

 

Nej, i kväll fick jag veta att Savisaar inte har vaccinerat sig. Han ligger hemma och är sjuk, svininfluensan!

Annars är det stora i dag att den gått 91 år sedan freden i Tartu. Presidenten la en krans vid det nya stora minnesmärket på Frihetsplatsen i Tallinn.

President Hendrik Toomas Ilves och försvarsminister Jaak Aaviksoo vid minnesstunden.

 

En äldre kvinna intervjuades i Aktuaalne Kaamera. Hon sa att hon alltid känt och alltid kommer känna en stor tacksamhet över vad som hände i Tartu 1920.

Det är ett tillfälle att festa och glädjas. På Operan spelar Flottans kör och de värnpliktiga står och sjunger med i alla högtidliga sånger.

Presidenten har delat ut 99 förtjänstmedaljer i dag till olika människor som utmärkt sig under året.

I ett tal föreslår han också att alla nordiska (äntligen!) länderna ska samarbeta om säkerhet på internet. Estland kan spela en stor roll där eftersom landet ligger så i framkanten när det gäller IT.

Youtube orsakar problem för musiker. En ung man har lagt in sin musik på Youtube, men den tas bort. "De vill skydda oss mot oss själva!" säger han.

Varje kväll har vi kunnat lyssna på en dikt läst av författaren själv på TV. Samma idé som Dagens dikt i svensk radio. I kväll på 91-årsdagen av freden i Tartu läste skådespelaren Guido Kangur "Mu isamaa on minu arm" (mitt fäderneland är min kärlek) av Lydia Koidula. Den dikten som blev en sång som sjöngs under ockupationstiden istället fr den nationalsång som förbjöds av sovjeterna. Det var märkligt att höra den läsas som om någon satt och tänkte ut orden, när man är van att höra den sjungas med styrka.

Guido Kangur.

 

Just nu pågår den andra stora valdebatten inför parlamentsvalet så jag återgår till TV:n.

Trackback
RSS 2.0