April 13, 2012 Jag är ett fan av Estland från Finland.

Det har hänt en otäck olycka i Pärnu-området. En fiskare hamnade i sjönöd och brandmän gick ut för att rädda honom. Fiskaren kunde inte räddas, och en brandman drogs med i forsen.
.....

Apropå Pärnu är det lustigt med namnen som är så lika i Estland och Finland. Vi har Aibolands/Åbolands skärgård. Pärno/Pärnå, Võru/Vörå och det finns säkert fler. Jag ska leta.

.....

Utanför ett gammalt hotell på Saremaa ligger en sälunge och solar sig. Den bara är där, och är jättesöt. Den är döpt till Moses.

.....

En orkester från Vitryssland är nu på besök i Estland, och det roliga är att de spelar estnisk musik. De fick frågan hur det är att leva i Vitryssland. “Tror ni att alla är brottslingar? Vi lever helt normala liv.”

.....

En finsk man har varit inne på många timmars förhör i Ryssland. Han tog vattenprover i en rysk flod som är full med fosfater. Det sårade myndigheterna, så han fick lämna kvar sin dator och bötfälldes.

.....


Alexander Stubb, Finlands utrikeshandelsminister ska vara kröniklör i Postimees i en månad, och han skriver bl.a. Jag är ett fan av Estland från Finland. Jag har besökt landet dussintals gånger, första gången för tjugo år sedan. Och då var jag, förresten, nykter.

Annars gillar jag Stubb mest för att han, Estlands Mart Laar och Sveriges Carl Bildt har samarbetat så bra. Just nu ligger Mart Laar på sjukhus efter en stroke, men han är bättre och planerar inte att avgå.
Trackback
RSS 2.0