dec 31 2012. Tack och lov att vårt land har utvecklats mot större humanism på 700 år.

Gott nytt år! Head uut aastat!
 
Ett riktigt bra år önskar jag alla. Ett år då vi i Sverige äntligen ska lära oss att de baltiska folken är människor som vi, varken bättre eller sämre. Fast... fast esterna har ju lyckats bäst att skapa ett fritt västerländskt samhälle, så... kanske... eller inte.

-----
Vi tittade på avsnittet om vikingarna i "Sveriges historia" men Dick Harisson och Martin Timell. Det är fortfarande mycket intressant, och nu nämnde de Estland ett par gånger! Jag förstår att jag kan ha rötter i Estland, eftersom vikingarna sålde slavar som de fångat i bl.a. Estland. Kvinnor var särskilt efterfrågade. Vem vet? Ingen kan i alla fall säga att det är helt omöjligt.

Harisson menade att Birger Jarl arbetade som Stalin, men det är en sanning med modifikation. Han var lika svekfull som Stalin för att nå sitt mål: Han skulle sammanföra alla småkungariken till ett stort. Först tog han en del av Finland, sedan blev han tvungen att försvara sig mot konkurrenter. När han fått dem på fall lovade han dem fri lejd om de la ner sina svärd. Därefter lät han  halshugga dem. Ja, det är i Stalins anda 700 år senare. Obs! 700 år!
Men när han skapade lagar och regler för sina undersåtar, då gjorde han det i samförstånd med medborgare. Det gjorde aldrig Stalin. Jag säger bara: Tack och lov att vårt land har utvecklats mot större humanism på 700 år. Jag hoppas att alla andra också tänkte på tidsskillnaden, annars kommer det åter nya "sanningar" i svenskarnas ryggmärg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0