juli 18 2012 Nu ska jag berätta för er om en rosa pelikan

 
Jag antar att någon skulle kalla mig romantiker. Jag sitter och äter middag på verandan njuter och betraktar traktorerna  som kommer farande och svänger ut på åkern. Där kör de bredvid varandra; den ena skjuter över den klippta luzernen till den andrs lastflak, och jag sitter och funderar över hur de ska torka den, då känner jag att det här, det är romantik. Gammal bondromantik.
 
Nu har det gått fort. För tjugo år sedan skickade svenska bönder över sina gamla traktorer till väntande, glada och tacksamma estniska bönder. Nu har esterna själva tillgång till alla moderniteter och ingenstans ser man längre de där gammeldags traktorerna. De där vita, eller blåa balarna ligger kvar på åkrarna här också. Ibland lite för länge. Men nog är de med alltid, de estniska bönderna.
 
  
 
 
Men nu ska jag berätta för er om en rosa pelikan. Det är något helt annat än en rosa elefant. 
Den kom till Karksi i södra Estland i maj, och verkar trivas bra. Ornitologen och fotografen Margus Ots är helt säker på att det är en unge från förra året. "Han måste försvinna innan vintern kommer, för annars får han problem."
Nu klarar han sig på fisken han plockar i näten, men han äter nog också grodor och fågelungar. Först levde han tillsammans med storkar som troligen matade honom med grodor.

Först såg Karksiborna att han bodde med storkarna inne i deras bo, men sedan tog han antagligen ägg från dem, och nu får han klara han sig själv.

När det gäller nyhetsprogrammen ser vi ungefär samma inslag i svensk och estnisk TV. De internationella händelserna ger samma rapportering. Det som skiljer är nog att de estniska programmen berättar mer om vad som händer i Ryssland. Vilket är helt naturligt. Ryssland är en stor makt som delar gräns med Estland. Och dessutom svartmålas Estland där.

Nu skulle jag be er ta fram papper och penna. Rita en fyrkant 10x10 meter. Inuti den ritar ni nu en annan fyrkant 3 x 3 millimeter. Då har ni Ryssland och Estland där. 

Kan ni sedan förstå att den lilla pricken ska vara så viktig för Ryssland? Jag kan det inte. Kan det vara så viktigt för en jättemakt med en så liten prick, ska de inte ägna sig åt större problem?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0