juli 31 2012 Narva är en mycket speciell stad.

 
I går hade vi ett fruktansvärt åskväder och stängde av all internet.
 
 
Hermannborgen
 
Narva är en mycket speciell stad. Om man säger att Estlands läge är kritiskt och har orsakat mycket lidande för medborgarna, så gäller det i allra högsta grad för Narva. Gränsstaden där Hermannborgen bara ligger ett stenkast från den ryska Ivanborgen. Under Estlands fria år var även staden Ivangorod en del av Estland, men under andra tider var fiendernas borgar vända mot varandra med Narvafloden som skiljelinje.

Några historiska data:

Narvas tillhörighet                Befolkningen i staden
år                                                                               antal
1558 -1617  Polen                      slutet av 1700              3 000     
1617-1721  Sverige                    1779                            2 456
1721-1917  Ryssland                 1782                            2 614
1918.1940  Estland                    1795                            3 100
1940-1941  Sovjet                      1819                            3 500
1941-1944  Tyskland                  1979                          75 909
1945-1991  Sovjet                      1989                          81 221
1991           Estland                    2000                         68 680

 
Gamla Narva

Och så lite arkitekturhistoria:
Staden Narva började växa ordentligt efter att Sverige tagit över. Staden blev en viktig bas för den svenska sjöfarten över Östersjön. Den blev viktig inte bara för handeln utan den hade också stor betydelse för politiken och militären.
När Sverige byggde upp sin stormakt skulle de moderna fästningarna säkra landet, och de innebar också en urbanisering. I Narva bodde tyskar, ryssar, ester och finnar som styrdes av en liten svensk elit. Runt den gamla staden byggdes spridda förorter med små trähus.

De strategiska planerna för att utveckla staden skedde i tre steg. Konkurrerande förslag till en fästning lades av fästningsingenjörerna Georg Schwengell och Johann von Rodenburg 1645.
Schwengells förslag gav utrymme för en stor befolkning, fyra gånger större än den dåvarande. I norr hade staden fått ett rektangulärt gatunät med stora mjuka byggstenar och en enorm marknadsplats. I väster fanns ett diagonalt gatunät och en stor kyrkogård. Omfattande bastioner med fästning borde göra staden ointaglig.
Rodenburgs förslag var i mindre skala. Han lämnade in ett förslag med en enda plan. Han vill också expandera staden i norr med rektangulära gator, men han avstod från ytterligare en ny stadsdel. Han stärkte det militära skyddet med långa fästningar vid den östra sidan av floden och införlivade den ryska fästningen Ivangorod. Dessa planer kom inte heller att genomföras annat än som ansatser. Efter branden 1659 började man planera nytt igen.
 

Rådhusplatsen .
Jacob Stael von Holstein tog fram ett förslag i 1663  där han placerade de tidigare planerade förorterna inom en stadsmur tillsammans med den ursprungliga staden. Ringmuren var ett mer kostnadseffektivt och mer militärt ändamnålsenligt. I den nya staden skulle bara byggas hus av sten
Den slutliga utvecklingsplanen skapades av Erik Dahlberg år 1686, den utvecklades i samråd med regeringen i Stockholm under tiden 1681-1686. Dess utformning är reducerad i jämförelse med den från 1663. Området bara fördubblades. De yttre befästningar förstärktes och anpassades till en förbättrade monteringsteknik, hans förslag innebar att man rev befästningarna i Gamla staden, och fick därmed nya områden som skulle användas till nybyggnation. En stor Neumarkt (Nya Torget) med den prestigefyllda Nya Finska kyrkan enade gammalt och nytt.

Under röda armén intåg i Estland 1944 bombades staden så att inte mycket blev kvar. Först försökte Moskva säga att det var tyskarna som förstört den vackra barockstaden Narva, men till slut blev det helt uppenbart för världen att det var deras egna bombplan som skött förintelsen.

I det nya Estland bebos staden till allra största delen av rysktalande befolkning. Staden utgör ett problem eftersom de boende inte är intresserade av att inlemmas i det estniska landet. De känner sig mer tillhörande Ryssland, men vill naturligtvis ha den högre estniska levnadsstandarden.

Narva är Estlands hösthuvudstad. President Ilves har lagt ner mycket arbete på att hela Estland ska bli sett. Städerna får olika uppgifter. Rakvere t.ex. är Skogshuvudstad 1212.

Jag citerar här direkt från turistsidorna:

Narva, en av de äldsta bosättningarna i Estland, erbjuder unika upplevelser till sina besökare. Narva är en stad med mycket rik historia, en gång även kallats till Östersjöns barockpärla, men som 1944 nästan fullständigt ödelades av det sovjetiska flygvapnet. Narvas särprägel består i dess läge, här lever det gamla och det nya sida vid sida. Många av stadens sevärdheter är ett minne av berömda härskare från främmande makter – danske kungen Valdemar IV, svenske kungen Karl XII och de ryska tsarerna Ivan den förskräcklige och Peter den store. Vid Narvafloden som genom århundraden har betraktats som gränsen mellan den östra och den västra civilisationen står den ståtliga borgen Hermann, öga mot öga med Ivangorod-fästningen på andra sidan av floden. Idag inhyser borgen ett museum.

Narva var alltid i mitten av internationella handeln oberoende av olika slag. Under vikingatider gick där en handelsväg, i gamla krönikor omnämnd som „Vägen från Varjagerna till Grekland”. Senare gick landsvägen från Tallinn genom Narva till Novgorod. År 1345 fick handelsorten Narva stadsrättigheter. Stadens blomstringstid var på 1600-talet, under den svenska tiden, då man byggde upp stadens centrum med sin unika arkitektur. De fantastiska byggnaderna i barockstil gav den dåtida staden sitt ståtliga och stadsliknande utseende. Tyvärr, efter II världskriget blev det bara kvar en del byggnader som minner om den gamla ståten.

Och så en varning:
*

Narva är en vänlig och förhållandevis trygg stad. Dock bör man inte glömma bort att när turister råkar ut för brott, sker det oftast, som precis överallt, på grund av egen vårdslöshet. Vi hoppas på att denna korta komihåglista hjälper er att ägna mer uppmärksamhet åt er säkerhet.

• Om ni vill roa er på någon klubb eller restaurang, vänd er till hotellpersonalen eller Turistinformationen för goda råd.

• På kvällstid undvik mörka folktomma gator.

• Även om Narva är en ganska liten stad, rekommenderas taxi som transportmedel på kvällstid, speciellt om ni har brukat alkohol.

• Brott riktade mot turister är praktiskt taget obefintliga i Narva, men det är alltid bra att ha sina personliga tillhörigheter, dokument och värdesaker i säkert förvar.

• Lämna inte era värdesaker kvar i bilen.

• Svara inte på hjälpbegäran från tiggare och misstänkta personer, även om de låter mycket övertygande.

Både polisens och vaktbolaget Falcks team patrullerar stadens gator dygnet runt. Om ni har råkat ut för olycka, ring 110 (polisen) eller 112 (räddningsverket). Samtalen är gratis.

Vi önskar er ett trevligt besök till Narva!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0